Meer foto's van de Iarnrod Eireann
(Tekst en foto's Francesco GN Biondina, FraBioProducties)
Nostalgie in 2008 op Dublin Heuston. Normaal gesproken levert een loc van de serie 200, ofwel 'Class 200' de tractie voor deze ochtendtrein (Galway 9:15 uur – Dublin H. 11:58 uur). Om onbekende redenen is echter deze als 073 gekenmerkte oudgediende van stal gehaald.
Dublin Heuston, begin 2008. Deze dieselaangedreven locomotief van General Motors omvat een serie van rond de 30 machines. Ze doen voornamelijk dienst in de 'trek-duw-dienst' tussen Cork (duwend) en Dublin (trekkend). Dit materieel wordt op deze corridor afgewisseld met nieuwe uit Korea afkomstige treinstellen, die gebouwd zijn volgens het 'meterspoor-principe'. De spoorbreedte is dus net iets royaler dan we doorgaans op het vasteland van Europa gewend zijn. Voordeel van de afwijkende maat is een grotere interieurruimte met niet alleen vier zitplaatsen op rij, maar ook nog eens een breder gangpad. Het personeel van de in het stuurrijtuig gehuisveste railtenderservice spint daar goed garen mee. Net als bij ons zijn de artikelen van de koffiekar wel een beetje gepeperd. Een doorsnee candybar doet al gauw rond de 75 eurocent. Wie slim is haalt dus even een familieverpakking in de lokale supermarkt...
Op het emplacement bij Limerick Jnc stond op 09-02- 2011 dit als 722 genummerde railvoertuig. Veel kan onze Ierse correspondent er jammer genoeg niet over vertellen, maar wie weet kan één van onze andere internationale gasten dat wèl...
Cobh, 11-02-2011. Een 'DE-II', met op kop de 2602, staat geduldig te
wachten op haar
volgende inzet. Een reisje Cobh-Cork Kent duurt slechts 22 minuten, maar is
zeker de moeite waard. Onderweg
zijn er diverse
zoutwaterslikken, met een uitgebreide keur aan vogels, te bewonderen. Wie
zichzelf als
ornitholoog beschouwd kan uitstappen op station Glounthaune, om daar al in de
directe nabijheid van het station diverse soorten
eenden, meeuwen,
reigers en strandvogels te spotten.