FEIJENOORDSE MEESTERS

Zoetermeer Stadslijn

Over de Zoetermeer Stadslijn deden verschillende 'Stig-achtige' verhalen de ronde. Zo zouden (op destijds de gladste sporen van het land) een aantal machinisten er hun gouden speld verdiend hebben vanwege spectaculaire glijpartijen. Sommigen zouden wel eens een defect voorgewend hebben om niet nog een rondje over 'de krakeling' te hoeven rijden en weer anderen beweerden steevast bij elke halte 'Station Zoetermeer' om te roepen. Daarnaast bestond er eveneens een groep die op de eerste halte na 'Centrum-West' opzettelijk vertraging maakte, om vervolgens de lijn in hoog tempo af te kunnen werken...

De in 29 september 1979 voltooide lijn betekende voor forenzen een uitkomst. Dat gold echter alleen bij daglicht, want eenmaal in het duister gehuld had de Zoetermeerlijn de naam verloederd en obscuur te zijn. Het laatste betekende een serieuze zorg voor alle betrokken partijen. Materieeltechnisch gezien kwam daar trouwens nog de overmatige wielbandslijtage bij, want de Zoetermeerlijn was in feite één lange bocht. Het beurtelings linksom en rechtsom rijden kende dus meerdere achterliggende redenen.

Toen het baanvak begin juni 2006, samen met de Hofpleinlijn, uit het vervoersgebied van NS verdween, waren de meesten van ons (afgezien van de verdwenen werkgelegenheid) niet echt bedroefd. Dat neemt niet weg dat de herinneringen aan dit 'Haagse gruwel' voor altijd blijven. Voor mijn laatste rit mocht een camera in de tas niet ontbreken. Een herinnering (helaas mislukte de opname van station Leidsewallen) voor later was daarmee gegarandeerd.

Den Haag Centraal Station, 31 mei 2006. Met stel 2026 klaar voor van een slagje 'linksom'...

De nadering van Voorweg...

Centrum-West...

Stadhuis...

Palenstein...

Seghwaert...

De foto van station Leidsewallen ontbreekt hier. Hij is van harte welkom!

De Leyens...

 Buytenwegh...

Meerzicht...

Station Driemanspolder met de overstapmogelijkheid naar Gouda en Den Haag Centraal...

Delftsewallen...

Dorp...

En weer terug op Zoetermeer Centrum-West.

Met een knipoog naar de vliegende controleploegen van de Zoetermeer Stadslijn riep ik voor vertrek op Centrum-West regelmatig om dat er extra plaatskaartencontrole zou gaan plaatsvinden. Nadat de meeste raddraaiers de trein daarop in grote haast hadden verlaten, sloot ik met een glimlach de deuren. Een spel van ´kat en muis'? De aangebrachte tekst op de rijtuigenbakken liet wat dat betreft minder twijfel bestaan over wat er te gebeuren stond. Ik heb trouwens nooit begrepen hoe je als bedrijf zo sympathiek tegenover een concurrent kunt staan...