FEIJENOORDSE MEESTERS

TEE 'Edelweiss'

 

De meest bekende TEE-dienst waarvoor de rood/beige dieseltreinstellen werden ingezet, was waarschijnlijk wel de 'Edelweiss', ofwel de TEE's 91 (Amsterdam-Zürich) en -90 (Zürich-Amsterdam). Totdat er (figuurlijk) een bordje 'Te koop' op kwam te hangen, waren ze een bekende verschijning op de 'Oude lijn'. 'RAm-treinstellen' deden zodoende ook Rotterdam aan. Erg veel fotomateriaal dat ons hieraan herinnert leek er niet te zijn, totdat Rob Schippers (die al een aantal malen eerder op deze genoemd wordt) met een aantal zeer opmerkelijke opnames op de proppen kwam. 'Feijenoordse meesters' gunde hij de primeur van het publiceren...

 

 

 

Foto (Rob Schippers): TEE 91 'Edelweiss' nadert op 22-05-1974 Rotterdam Centraal. Door de jaren heen herhaalde deze beweging zich vele malen. De inzet van het materieel betrof doorgaans een enkel treinstel. In TEE's kon men dan ook uitsluitend eerste klas reizen. Vooraf reserveren was verplicht... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

 

Foto (Rob Schippers: Aankomst van de 'Edelweiss' op spoor 1 te Rotterdam op 27 april 1974. De in kleur geverfde perronranden hadden betrekking op de overeenstemmende kleurcode van de rijtuigen. Later zouden deze vrolijk aandoende kleurenzone's plaats maken voor de bekende bordjes met daarop een letter. Machinisten  konden het zich vanaf dat moment permitteren om de trein wat minder 'afgemeten' langs het perron neer te zetten...

 

 

Foto (Rob Schippers): Tijdens stationnementen mocht de Trans Europ Express rekenen op de nodige zorg. Extra informatrices omringden de reizigers met individuele aandacht. Zij beantwoordden in beschaafd Nederlands alle vragen en begeleidden eenieder naar zijn of haar rijtuig. Eenmaal binnen werd een hoge mate van service en comfort voortgezet. Op deze foto heeft iedereen zijn zetel (want zo mocht dat wel genoemd worden) ingenomen en is TEE 'Edelweiss' weer uit Rotterdam vertrokken. Insiders herkennen natuurlijk direct het oude postkantoor; dat toen nog vrij nieuw en modern was. Het feit dat de daar liggende sporen 21 en 22 op dat moment beide bezet worden door bruine Motorposten met aanhang, maakt deze opname van 27-04-1974 compleet. Van de witte praatpaal zou ik zelf later nog gebruik maken...

 

 

 

Foto's (Rob Schippers): 24-05-1974. TEE 91 'Edelweiss' op het Rotterdamse 'Luchtspoor'. Voor het vastleggen van de op de Koningshavenbrug verdwijnende sluitseinen was even een sprintje nodig.  Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

 

Foto (Rob Schippers): Met een opnamedatum van 19 mei 1974 moet deze op 'Zuid' passerende TEE 91 in ieder geval tot één de laatste behoord hebben. Liefhebbers van dit RAm-treinstel kunnen aan deze foto wederom hun hart ophalen. Een mooi detail vormen de rode ruiten, die bij wijze van sluitsein in de daarvoor bestemde houders voor de brandende frontseinen werden aangebracht. Vaste sluitseinen ontbraken dus, waardoor machinisten ook geen gevaarsein vanuit de cabine konden ontsteken...

 

 

 

Foto's (Rob Schippers): Vanuit het vertrekpunt Amsterdam reed de '91 via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal naar de Belgische grens. Ook Dordrecht-Zuid werd gepasseerd. Hier is dat op 18 mei 1974 het geval. De foto's laten goed zien hoe kaal de omgeving hier toen nog was. Raadt maar eens aan welke kant je opmoest voor de richting Willemsdorp... De perrons zijn verder aanmerkelijk korter dan tegenwoordig het geval is. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

TEE Edelweiss 90 te Rotterdam

Foto's (Rob Schippers): Op de terugweg, vanuit Zwitserland naar Amsterdam, droeg 'TEE Edelweiss' het eveneens zeer herkenbare treinnummer '90'. Zoals de '91' in op de heenweg in Rotterdam behandeld werd op spoor 1, vond de dagelijkse afhandeling van 'TEE 90' plaats op spoor 9 (opnamedatum 22-05-1974).

 

Zoals de aanhef van deze pagina dat al een beetje laat doorschemeren, werd nog in hetzelfde jaar 1974 afscheid genomen van de 'RAm-treinstellen'. Traditiegetrouw organiseerde de NVBS (die nog altijd op zoek is naar vooral nieuwe jonge leden!) met de aaneengekoppelde treinstellen 1001 en 1003 op 03-06-1974 een fraaie afscheidsrit. Uiteraard voerde deze over de 'Oude lijn', en dus ook langs de halte Rotterdam-Zuid, waar Rob Schippers de doorkomst in het ietwat roodgekleurde avondlicht vastlegde...

 

 

Foto boven en onder (Rob Schippers): Officieel passeerden de Nederlandse TEE-treinstellen 1001 en 1003 voor de laatste keer op 3 juni 1974 Station Rotterdam-Zuid. Over belangstelling had de organisatie niet te klagen. Zo te zien mochten, bij wijze van hoge uitzondering, een aantal genodigden over de schouder van de machinist meekijken. Hopelijk krijg ik daar ooit ook nog eens foto's van, want die moeten er ongetwijfeld zijn...

 

 

 

Na alle bewezen diensten werden de toch wel bijzondere TEE-stroomlijndiesels 1001 (boven) en 1003 voorlopig op 'Utrecht rangeerstation' gestald. Op 3 januari 1975, een troosteloze dag, wist fotograaf Rob Schippers ze daar andermaal op de gevoelige plaat vast te leggen. De glorie en status die dit treinstel toekwam verdween daarmee voorlopig in de geschiedenisboeken...