FEIJENOORDSE MEESTERS

Sliedrecht

Tussen de reizigersdienst door vond de bediening van EKS in Sliedrecht plaats. Talloze Alpen Kreuzers vonden via de laad en losplaats van de Spoorwegen hun weg naar de kampeerder. Alpen Kreuzers werden in Sliedrecht ontworpen, maar gemaakt in Grossenhain in Oost Duitsland. Dat bleek vooral in de zeventiger- en tachtiger jaren een verrassend goed concept. In de toptijd reden Feijenoordse meesters jaarlijks duizenden van deze vouwwagens naar deze plek.

Foto's boven en onder  (Ben van Wevering): EKS Sliedrecht beschikte over een eigen hellingbaan en een platte wagen (rechts) voor het lossen van aangevoerde kampeerwagens. Opnames zomer 1989.

Op de aangrenzende parkeerplaats kon het dan ook tjokvol staan! Alles netjes in rijen opgesteld en zorgvuldig afgedekt met grijze hoezen! Eeuwig zou het succes echter niet duren. De aanvankelijk zo populaire vouwwagen raakte door de jaren heen steeds minder in trek en bracht EKS B.V. in grote moeilijkheden. In april 2005 werden zij failliet verklaard. Het aanvullen van de handelsvoorraad was toen al niet meer in handen van het spoor.

Foto boven (Yolanda de Rijke): Zelf bezat ik ook ooit een Alpen Kreuzer; een oud ding dat ik voor Fl.800,- van mijn collega Karel Poiesz kocht. Net als Karel, bezocht ik er allerlei idyllische kampeerplekjes mee, waar ik dan de kinderen voorlas uit 'Alleen op de wereld'. Na de aanschaf kostte deze vouwwagen, waarvan ik het onderstel natuurlijk netjes NS-grijs geverfd had, mij niet meer dan een paar gebruikte Michelinbanden en een stuk gasslang uit de werkplaats Feijenoord. De broer van machinist Barend Moleman werd na mij de nieuwe trotse eigenaar. Zo bleef het tenminste in de familie.

 

Foto's boven (Arie Poots): Op 21 september 1989 staat loc 2467 met trein 55328 klaar voor het vertrek uit Sliedrecht (naar Dordrecht), nadat even tevoren drie lege wagons van de losplaats zijn opgepikt. Lang waren de treintjes met Alpen Kreuzers voor EKS niet, maar wel redelijk frequent. Daar kwam nog eens bij dat er lekker veel vouwwagens op een autowagon pasten... Op de onderliggende foto zien we het emplacement van Dordrecht, waar de 2478 met drie, met Alpen Kreuzers beladen, autowagens uit Grossenhain (Oost Duitsland) gereed staat voor het vertrek naar EKS in Sliedrecht. Het is dan 16 februari 1989. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto onder (Roland Korving): Nogmaals een bediening ten gunste van EKS, maar nu op 05-09-1990 met locomotief 2278...

Een ander vervoer naar Sliedrecht omvatte het transport van tractoren. Meestal waren ze in rongenwagons geladen, maar ook wel in 'E 'tjes'.  In alle gevallen waren ze ontdaan van hun banden en stonden ze dus met de kale velgen op de houten bodem.

Foto: (Ben van Wevering): Het vervoer van tractoren naar Sliedrecht. Hier voor de oude loods... Opname zomer 1989.