FEIJENOORDSE MEESTERS

Rotterdam Noord Goederen (vervolg)

Foto (Ben van Wevering): Een op Rotterdam Noord Goederen opgestelde 'spoorstaaf-inbreng-machine'. Opnamedatum 10-05-1998.

Het feit dat er door de sluiting van 'de Noord' ineens allerlei 'Infratreinen' en -machines op het emplacement verschenen, was in bepaalde opzichten interessant te noemen. Neem bijvoorbeeld deze 'spoorstaaf-inbreng-machine'. Er waren er meerdere van in Nederland, maar behalve voor de mensen die ermee werkten, was het apparaat voor de meesten onder ons een geheel onbekende verschijning. Het heeft dan ook heel wat moeite gekost om aan de weet te komen waar de machine precies voor diende. Machinist Rob Mostertman wist uiteindelijk te achterhalen dat deze 'spoorstaaf-inbreng-machine' werd gebruikt om sleuven in de ballast te trekken. De door een 'Roboltrein' geloste spoorstaven konden daarin, na eerst 'langgelast' te zijn, een plekje vinden. Hierna konden dan 'Benelli'-portaalkranen' over deze spoorstaven rijden, die op hun beurt weer secties van de 'sectietreinen' konden lossen en laden. Na het leggen van nieuwe dwarsliggers werden de ingeploegde spoorstaven gemonteerd. Tegenwoordig kunnen zogenaamde 'vernieuwingstrein' deze handelingen allemaal zelf uitvoeren en behoren de werktuigen zoals hier beschreven tot het verleden.

Foto's: Ben van Wevering.

Kijk hoe men anno 2010 in staat is om op geniale wijze nieuwe rails aan te leggen!