FEIJENOORDSE MEESTERS

Nadagen van de RMO

1995 - 1997 / 2009...

De bovenstaande opnamen zijn gemaakt door Marco Verzijl in 1995. 'Vast' personeel kent de RMO in deze tijd al niet meer en de bediening van klanten wordt door 'vliegende ploegen' verzorgd. Ondanks de grote veranderingen roepen deze beelden toch veel herinneringen op; ook al omdat de Feijenoordse machinisten Kees Kreukniet en Leander Cornet hier acte de prsance geven. In beeld zijn onder meer de Keileweg, de Lekstraat, de Merwehaven en  natuurlijk het emplacement zelf.

De foto onder werd eveneens gemaakt door Marco Verzijl. Het is hier inmiddels januari 1997 geworden. Een deel van de vroegere infra is dan reeds opgebroken, maar desondanks bieden de overgebleven sporen nog genoeg plaats om met deze locomotief (6512) en een handvol wagens een bediening uit te voeren. Uit hetzelfde jaar is ook nog een overzichtsfoto (Ben van Wevering) van de RMO beschikbaar. Daarop is goed te zien dat het ongebruikte emplacement wordt benut (beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe) voor het opstellen van overtollig materieel. Achteraf gezien zouden dit zo'n beetje de laatste stuiptrekkingen van de Rechter Maasoever zijn. De foto's die Sven Zeegers in 2003 in de omgeving maakte, vormden daarvoor op dat moment het onomstotelijke bewijs!

 

Fotos onder (Ton Odijk): Rond 20 december 2008 waren de sporen op de RMO voor het overgrote deel opgebroken. Alleen voor het uitrijsein lag ter hoogte van het vroegere seinhuis nog zo'n 30 meter rails. Ook het westelijk emplacement (Merwedehaven) was niet meer toegankelijk voor railvoertuigen. Op de eerste twee foto's na, die, gemaakt werden ter hoogte van de kruising met de Benjamin Franklinstraat en de Schiedamseweg, behoeven de overige plaatjes geen verdere toelichting.

Op gezette tijden verschijnt nog steeds nieuws over de Rechter Maasoever. Meestal stel ik uit de ontvangen tekst en de meegezonden foto's een artikeltje samen. In sommige gevallen doen inzenders echter zoveel moeite om een goedlopend verhaal te schrijven, dat ik het vrijwel zonder wijzigingen over kan nemen. Een voorbeeld is de onderstaande mail van Martijn Nijhof...

'Hallo meneer De Rijke, 

Mijn naam is Martijn Nijhof, ben 28 jaar, woon in de Rotterdamse wijk Blijdorp en ben sinds medio 2007 werkzaam als Mcn BB/Rgr VB/Wgc CVL bij 'Railion'. Eerst op de Kijfhoek en sinds eind 2007 in de Botlek, wat me uitstekend bevalt! Sinds kort ben ik begonnen met m'n meerijdagen voor Mcn VB, dus wie weet waar ik nog allemaal kom... Voordat ik bij Railion kwam, heb ik ruim 3,5 jaar op kantoor van een transportbedrijf gewerkt als administratief medewerker: transportopdrachten aannemen, ritfacturatie en archivering van ritrapporten waren mijn voornamelijke bezigheden daar. Later was ik 'toe aan een nieuwe uitdaging', zoals dat heet en aangezien ik me sinds ik op de basisschool zat (of zo) al interesseerde voor treinen en begin 2007 een advertentie van Railion in een blad tegenkwam, heb ik gesolliciteerd. The rest is history. 

Zo nu en dan komen de verhalen van 'vroeger' weer boven tafel als de ervaren collega's op hun praatstoelen zitten. De schitterendste verhalen worden dan meestal breed uitgemeten, wat door de nog-niet-zo-ervaren jongens, zoals ik, over het algemeen erg leuk wordt gevonden. Sinds een paar jaar ben ik ook een vaste bezoeker van jullie site, vanwege de verhalen van 'vroeger' en de bijbehorende foto's. Ik vind het erg leuk om de situatie van vroeger en vandaag met elkaar te vergelijken en weg te dromen bij alle nostalgie. Dat is ook de reden van mijn mailtje.

Gisteren ben ik tijdens een ommetje met de fiets in het Merwehavengebied terechtgekomen en kwam langs de voormalige emplacementen bij de Marconistraat, Vierhavensstraat en Schiehaven. Van de laatste is helemaal niks meer te zien en bij de tweede zijn ze op dit moment druk bezig met onder meer het aanleggen van wegen op de plek waar de sporen gelegen hebben. De enige overblijfselen van het emplacement dr worden gevormd door een paar spoortjes, die de Vierhavensstraat kruisen en noch een begin-, noch een eindpunt hebben. Het eerste emplacement ligt nog te wachten op wat komen gaat (het project Stadshavens??) en is al in vergevorderde staat van ontbinding, zie bijgaande foto's. Ik heb daar een half uurtje rondgestruind, maar ik kreeg er een vrij unheimisch gevoel van en wil ook niet weten wat er 's avonds allemaal gebeurt; ik denk namelijk dat het daar niet pluis is als de straatlantaarns branden...

Aangezien ik de verhalen op jullie site over de RMO ook gelezen heb, kon ik jullie de fotos van de huidige situatie aan de Marconistraat niet onthouden. Misschien dat jullie er wat mee kunnen en mochten jullie ze op de site willen zetten, dan hebben jullie daar mijn toestemming voor.

Foto's (Martijn Nijhof): Indruk van het voormalig emplacement aan de Marconistraat op 9 augustus 2009.

Tot slot nog een kleine anekdote over de RMO. Van augustus 2000 tot juni 2003 heb ik op het Scheepvaart en Transportcollege aan de Japarastraat in Schiemond gezeten. In de begintijd dat ik daar op school zat, lagen er nog een overweg bij de tramhalte Schiemond (bij de Westkousdijk) en een spoortje richting de Schiehaven. In de tijd dat ik daar op school zat, heb ik volgens mij maar n keer op een treintje (of was t een losse loc?) hoeven wachten. Sindsdien heb ik daar geen spoorvervoer meer gezien en lag de boel er ongebruikt bij. Wel stonden de loodsen van Van Gend & Loos aan de Westzeedijk er toen nog. Niet veel later vond daar een grootscheepse herstructurering plaats en werden bijna alle 'sporen van vroeger' uitgewist. Niets verraadt het veleden meer en eigenlijk kan niemand zeggen dat de Westzeedijk er niet prachtig bijligt met een mooie vrije trambaan en mooie fietspaden op de dijk. Alleen op de kade waar nu de replica van 'De Delft' wordt gebouwd liggen nog wat kadespoortjes (inclusief een spoortje onder een poort-achtig gebouw door). Dat laatste vind ik wel een mooie herinnering aan wat er vroeger plaatsvond. 

Tot zover mijn mailtje. Veel succes nog met jullie site, ik zal hem zeker regelmatig met veel plezier blijven bezoeken!'

 Met vriendelijke groeten, 

Martijn Nijhof (die voortaan ook gewoon 'Cor' tegen mij zegt...)

Op 11 juli 2010 nam Ton Odijk voor ons nogmaals een kijkje op de vroegere RMO. Daarover schrijft hij dat inmiddels ook het westelijk gelegen haventerrein eraan heeft moeten geloven. Een dag tevoren brandde de verlichting naar verluidt nog, maar dat belette niet dat de Nieuwerkerkse firma Schotte B.V. (dit bedrijf was in het verleden eveneens betrokken bij de sloop van Rotterdam Blaak) alle rails heeft opgebroken en uitgenomen. Het triest aandoende schouwspel heeft Ton uiteraard voor ons op de gevoelige plaat vastgelegd, want ook deze toestand zou van een slechts relatief korte duur zijn... 

RMO, 11 juli 2010.

Alles bij elkaar ondergaan we in 2010 op 'spoors' gebied nogal wat veranderingen. Niet alleen op de Rmo, want eerder schreef ik eveneens over Rotterdam Centraal Station, Feijenoord, de Betuweroute en de Merwede-Lingelijn (Tricht). Maar hoe staat het anno 2010 nu eigenlijk met de wg die ons vroeger nr de Rechter Maasoever leidde? Marco Verzijl wapende zich op 02-09-2010 met een camera en nam voor ons ook daar eens een kijkje. Vanaf de oude aansluiting nabij de Dhs volgde hij de overblijfselen van het baanvak in de richting van het Marconiplein. Wat hij tegenkwam was verrassend, want het blijkt dat de mensen achter www.creatiefbeheer.nl (zoek daar op 'Marconiplein) de opdracht hebben gekregen om iets te doen met ons voormalige goederenspoor. Voor een deel is dat eindelijk begonnen aan een leven in dienst van de buurt en haar bewoners...

Kort na de aansluiting bij de Dhs staat nog altijd het voorsein van de Rechter Maasoever. Let ook even op het uitschakelbord voor de ATB...

Overwoekerd spoor ter hoogte van het viaduct over de Horvathweg. In de verte staat nog altijd het (gedoofde) sein dat ooit de aansluiting dekte, in dit geval de doorgang van een SLT (Sprinter Light Train)...

Het aankondigingsbord van de overweg Marconiplein heeft deze rimboe achter Zwembad West tot nu toe weten te weerstaan...

 Hoe herkenbaar is deze situatie! De inrijder van de Rmo (sein 2) Verrassend genoeg zou het bord met daarop de plaatselijke snelheid van 30 km/h nog lang ongeschonden blijven...

Het Marconiplein! Links van de RET-tram (met stelnummer 2053 voor de liefhebbers) ligt nog een stukje van het voormalige spoor naar de Rmo. Links en rechts zien we, zonder functie, nog de nodige waarschuwingslichten staan voor als er een trein aankwam. De tram rijdt inmiddels op doorgaande tramsporen en kruist, behalve met een omleiding, nergens meer de vroegere infra van de Spoorwegen...

De Rechter Maasoever volhardt nog steeds in het schrijven van haar eigen geschiedenis. Voor wie een sterke verbondenheid met dit gebied voelt, is dat een reden om regelmatig naar deze plek terug te keren. Gelijke zielen met gelijke gedachten raken daarbij soms met elkaar aan de praat. Dat laatste ontsluit niet zelden nieuwe informatie. Neem nu de kennismaking tussen Ton Odijk en ne Lyckle Aardema, die samen met het al eerder genoemde Creatief Beheer aan de herontwikkeling van de spoordijk rond Spangen werkt. Zij hadden elkaar heel wat te vertellen! Het leuke daarbij is dat ze mij als webmaster trouw laten meegenieten... Ook van het filmpje dat filmmaker Rolf Versteegh maakte. Lyckle (die inmiddels de lampen van 'ons oude sein 2' weer inschakelbaar heeft gemaakt.) vertelt daarin over het verleden, het heden en de toekomst van de spoordijk in Spangen....

 

Klik op de afbeelding hierboven voor het filmpje op You Tube.

Foto (Giel de Jong): Wegens 'technische problemen' passeerde Giel de Jong op 6-8-2011 stapvoets de DHS-bruggen en de vroegere aansluiting naar de Rechter Maasoever. 'Denk aan het afsluitlantaarn, meester!!', hadden ze op de 'Post' Giel nog op het hart gedrukt. Ja 'tuurlijk... en wanneer we dan toch links gaan rijden, dan stoppen we ook gelijk even voor een fotootje...