FEIJENOORDSE MEESTERS

Portugal

Foto boven (Ton Odijk): Voor wat betreft deze op 27 juli 2011 geplaatste raadplaat meldde ik dat hij op 12 juli 2011 genomen werd en dat de doorgewinterde spoorkenner, bij het zien van deze kleurstelling en dit type draaistel, ongetwijfeld geneigd was om in een bepaalde richting te denken. Vele 'vermeende' oplossingen kwamen daarop binnen, waarbij het opvallend was dat een groot deel van de inzenders dacht met de NS20 (De Kameel) van doen te hebben. Niets is echter minder waar, want het treinstel waar we naar kijken is 'Automotora Allan 304' van de Portugese Spoorwegen...

Foto onder (Ton Odijk): In tegenstelling tot de Nederlandse equivalent van Allan, is de in het Portugese Spoorwegmuseum tentoongestelde 'Automotora Allan 304' voorzien van gewoon stoot en trekwerk. De breedspoor draaistellen zijn daarnaast voorzien van zandstrooiers en zogenaamde vacuümremmen. Desondanks zijn veel componenten heel herkenbaar. Dat geld ook voor de basis van de cabine-inrichting (zie inzet). Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

Maar..., voor wie zich vergiste hebben we alle begrip, want Portugees of niet; het getoonde draaistel is inderdaad verwant aan dat van onze oude DE1 en DE2. Voor wat betreft de kleurstelling van de bak treffen we verder ook al een goede gelijkenis aan. Allan-verf? In ieder geval was de Rotterdamse materieelbouwer 'Allan' wel de maker! Afgeleid van de welhaast oer-Hollandse 'Blauwe Engel' leverde de genoemde fabrikant in de vijftiger jaren 25 van dergelijke ééntjes aan de Portugese Spoorwegen (CP of voluit Comboios de Portugal). Daarmee hebben we dan weer een goede reden om een hoofdstuk over dit land aan te maken....

Wordt vervolgd...