FEIJENOORDSE MEESTERS

Oproepjes

*****

Videoband Watergraafsmeer

Mijn oom van 91 heeft begin jaren 50 op rangeerterrein Watergraafsmeer gewerkt. Begin juni 1984 zijn de werkzaamheden als rangeerterrein in Watergraafsmeer gestopt en toen is er een receptie gehouden voor degenen die daar gewerkt hebben. Helaas kon mijn oom daarbij niet aanwezig zijn, omdat zijn zoon juist op die dag trouwde.

Op die receptie was een video verkrijgbaar of deze is uitgedeeld aan de aanwezigen en op deze video staan de werkzaamheden van rangeerterrein Watergraafsmeer. Ik heb inmiddels vernomen dat hierover in De Koppeling van 1984 geschreven is en dat er verwezen wordt naar de heer B. Bras; later regiodirecteur goederenvervoer in Rotterdam. Ik ben daarom naar deze site gestuurd in de hoop dat iemand mij aan deze video kan helpen. Mijn oom zou daar heel dankbaar voor zijn!

Yvonne van Gennip.

Reacties gaarne richten aan feijenoordsemeesters@gmail.com
 

*****

Cabinefoto DE6400

Marco Verzijl vraagt voor zijn werkgever (RET), voor het project 'Hoekse lijn' een foto met daarop de stuurtafel van een DE6400. De opname moet dus de plaat bevatten waarin de snelheidsmeter, klok, ATB-lampjes (tegenwoordig ETCS) en manometers zijn gemonteerd; gezien onder een hoek van 90 graden (zoals de machinist het ziet). Uitsluitend in hoge resolutie! Wie helpt?

*****

Als 8-jarig kind zag inzender Joop Harmsen locomotief 430(?) op zijn kant liggen. Een door een voorganger verloren buffer zou in de nacht van 17 op 18 juli 1953 de oorzaak van deze ontsporing geweest zijn, die zich overigens in de buurt van de inrijder van IJsselmonde (t.h.v. de Buitendijk) voltrok. Opvallend genoeg ondervond het treinverkeer nauwelijks hinder van dit voorval, wellicht omdat de opruimwerkzaamheden in een enkele dag geklaard werden. Lang zoeken op internet leverde slechts de bovenstaande foto uit Het Vrije volk van 20 juli 1953 op. Veel meer valt er over dit ongeluk niet te achterhalen. Wie vertelt ons meer?

-    Martin Vink uit Dordrecht leverde als eerste een reactie op dit vraagstuk. Hij vond via delpher.nl meer informatie over de genoemde ontsporing bij IJsselmonde.

*****

Foto's (Joop van Oijen): Momentopnamen van de hulpverlening in Schiedam...

Julia Mak is met een boek bezig over de treinramp van 4 mei 1976 in Schiedam. Zelf was zij destijds één van de zwaargewonden. Voor haar boek is Julia op zoek naar hulpverleners, ambulancepersoneel of artsen die zich voor de vele slachtoffers hebben ingespannen. Ook herinneringen van NS-medewerkers, die op enigerlei wijze hun hulp boden, zijn waardevol. Reacties mogen naar treinrampschiedam@gmail.com

*****

Deze foto is afkomstig uit een familiealbum van oud-treindienstleider Nico Luijendijk (†). Details ontbreken helaas, maar volgens mij was dit de kap van Station Hollandsch Spoor in vroeger jaren. Het afgebeelde gebouwtje op de foto is, getuige het blauwe bord met de 'T', dus één van de posten is die het station in het verleden gekend heeft. Totdat Peter Kleton er korte metten mee maakte, stond het wèl of niet juist zijn van mijn conclusie ruim een jaar lang ter discussie. Het boek 'Van Snellopers en Sprinters' -door Hans Kaas heeft echter uitkomst gebracht. Op pagina 49 van deze uitgave staat namelijk de onderstaande foto afgebeeld; gemaakt omstreeks 1930 door J.J.B. Vellekoop (destijds een bekende spoorwegmodelbouwer en -fotograaf). Dit is dus toch echt Den Haag Hollandsch Spoor!

*****

Foto’s gezocht van seinhuizen in Geldermalsen

Voor zijn thema “De Betuwelijn in perspectief” is Edward Bary op zoek naar foto’s van de mechanische seinhuizen (klassieke beveiliging) van het station Geldermalsen. Voorkeur gaat uit naar zowel interieur- als exterieuropnamen van in het bijzonder de seinhuizen die op het station of emplacement zelf gestaan hebben; dus die aan de noordzijde einde spoor 3a/4a en aan de zuidzijde op het perron 3b/4b, waar vanaf de Genteldijk een bewaakte overgang was naar het perron. De schuine oprit is in het perron nog altijd zichtbaar. Foto’s van het seinhuis bij de splitsing van de spoorlijn naar Gorinchem/Dordrecht (in Tricht = Geldermalsen Aansluiting) zijn overigens niet de plaatjes die Edward zoekt. De mechanische beveiliging van het emplacement Geldermalsen heeft tot ongeveer begin jaren zestig bestaan. Nadien ging de besturing van de seinen en wissels over naar NX/CVL-Post te Utrecht.

Foto (Kees van de Meene): Geldermalsen, 13 september 1959. Aan het einde van het perron, aan de zuidzijde van de sporen 3 en 4 was ooit 'Post-T' gesitueerd.

Afgezien van de vraag over de seinhuizen in Geldermalsen, willen we ook graag weten wanneer de Van G&L-loods werd gesloopt.

Via Edward's mailadres kan contact opgenomen worden: info@archiefedwardbary.nl

*****

Uit mijn gastenboek!

Goedendag, Ik had een vraag: Is er ook een oud fotoboek van rangeerders en/of conducteurs die in Rotterdam gewerkt hebben?
Ik ben op zoek naar foto's van mijn vader (Jaap de Nijs). Hij werkte in Rotterdam als rangeerder en is in 1971 naar Arnhem verhuisd (hij was toen conducteur).
Misschien zijn er oudgedienden die mijn vader hebben gekend.
Alle informatie is welkom (via het mailadres van deze site).

Groeten, Fred de Nijs.

*****

Nummerplaten van loc 2345 gezocht

Collega machinist Dolf Dijkstra (Dieseldolf uit Zutphen) is naarstig op zoek naar de originele nummerplaten van loc 2345. Van de 'frontplaat' met hetzelfde nummer is hij al geruime tijd de trotse bezitter, maar met de overige platen zou hij graag zijn verzameling completeren. Door het plaatsen van een berichtje op deze site hoopt Dolf aan de weet te komen waar met name de 'zijplaten' gebleven zijn en belangrijker nog; of de eigenaar er afstand van wil doen (overigens hebben andere platen eveneens de belangstelling van Dolf!). Via het gastenboek laat Dolf weten dat hij vroeger geregeld de Kijfhoek aandeed. Nog altijd is hij verknocht aan diesel. Heel af en toe bedient hij daarom bij de VSM de rijcontroler van de daar aanwezige loc's van het type 600, 2200, 2400 en niet te vergeten de 2530.

*****