FEIJENOORDSE MEESTERS

Oosterhout

 

Foto (Rob van der Rest): Loc 2256 baant zich op 30-07-1990 een weg door de dichte begroeiing die het raccordement 'Vijf eiken' rijk is... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Deden vroege Feijenoordse meesters (over de 'Halve zolenlijn') geregeld Oosterhout aan, de latere generaties van deze standplaats kwamen er niet of nauwelijks. Oosterhout behoorde in mijn tijd, voor zover het de bediening vanuit Zwaluwe betrof, vooral toe aan de Roosendalers. Zij brachten, net als wij, hun konvooien met een treinloc aan op Lage Zwaluwe. Afgezien van misschien een gezamenlijke kop koffie aan het bureau van de lokettist in het oude stationsgebouw, waren onze ontmoetingen in dit geval vluchtig van aard. Buiten stond er immers voor iedereen een flinke sleep wagens te wachten. Genoeg om er een hele dagtaak aan te hebben, temeer omdat de af te leggen afstanden er niet om logen. Alleen al voor de enkele reis naar Oosterhout kon, afhankelijk van wat je onderweg zoal tegenkwam, drie kwartier tot een uur uitgetrokken worden! De snelheid waarmee gereden kon worden, lag vanwege het 'rijden op zicht' natuurlijk laag en overal stonden 'S-borden', waar met het oog op de achterliggende overwegen eerst 'dichtgesleuteld moest worden. Het verstrijken van de tijd heeft dat aantal overigens teruggebracht (de rest is AHOB geworden) tot twee. De aansluiting met de melkfabriek is inmiddels weg en het stationsgebouwtje van Hooge Zwaluwe is verworden tot een woonhuis. Niettemin komt de vrouw des huizes wl altijd even zwaaien wanneer de overweg bij haar voor de deur bediend wordt.

Foto (Rob van der Rest): Bediening Bauknecht met Locomotor 215 op 20-07-1990. Van Bauknecht staat mij dat het bedrijf een Sik van NS huurde die, tegen de tijd dat er onderhoud aan nodig was, door de rangeerploeg werd uitgewisseld,. De Locomotor zou later vervangen zijn door een zogenaamde Railmobiel, waarvoor onze Rayoninstructeur de instructie voor het bedienend personeel verzorgde...

Foto (Rob van der Rest): Loc 2456 in actie te Oosterhout op 20-07-1990.

Foto (Rob van der Rest): Volle wagens brengen, betekent in de regel dat lege wagons worden uitgehaald. Ook op 20-07-1990 zouden de laatstgenoemden na afloop weer worden afgevoerd. Het konvooi van Oosterhout-Zuid rijdt hier ter hoogte van Hulten en is als buurtgoederentrein 55466 onderweg naar Tilburg Goederen.

 Behalve dat je via Hooge Zwaluwe en Made in Oosterhout kon komen, bestond er vroeger ook nog een spooraansluiting vanuit Gilze-Rijen. Dit karakteristieke raccordement, dat tot 1991 in gebruik is geweest, liep voor een groot deel door de bossen en telde eveneens vele ombewaakte overpaden. Peugeot automobielen en witgoed van Bauknecht vonden hier hun weg naar de consument. Nu moet ik bekennen dat ik zelf nooit in Oosterhout kwam, maar dat is voor mij een reden temeer om deze foto's van Oosterhout-Zuid te plaatsen. Hopelijk komen er vanuit het Brabantse dan vanzelf de nodige verhalen bij. Bijvoorbeeld over de (waarschijnlijk) Tilburgse rangeerders die deze bedieningen begeleidden. Het feit dat er na de bediening vanuit Gilze naar Tilburg werd gereden, zou daar namelijk op kunnen wijzen...

Foto (Rob van der Rest): Op 26-07-1990 bracht locomotief 2456 onder het treinnummer 55465 wederom een sleep Lacs'n met daarop Peugeots naar het bedrijventerrein 'Vijf eiken'...

Het antwoord op de vraag waar de Gemeente Oosterhout na het sluiten van de 'Vijf eiken' haar vierwielers en koelkasten liet bezorgen is kort en duidelijk. Gewoon in Oosterhout! Ook anno 2011 bestaat het leeuwendeel van de dagelijkse transporten uit honderden Peugeots voor de Firma Gefco. Bauknecht werd Whirpool, maar is voor wat betreft spoorvervoer, net als de als lastige klant bekend staande 'Janus Vaten', inmiddels vergane glorie. Nieuw voor de 'oud-gedienden' is de melding van een bedrijf dat onder andere wc-rollen voor een grote Duitse supermarktketen verpakt. De benodigde pallets toiletpapier worden hiervoor, vanuit lage Zwaluwe, per wagonlading aangeleverd...

Foto (Rob van der Rest): Op 23-07-1990 is loc 2477 aan de beurt voor het rangeren op Oosterhout-Zuid.

Foto (Rob van der Rest): Teruggekomen van de 'Vijf eiken' arriveren we dan weer op het wachtspoor van 'Gilze' om het vertrek richting Tilburg af te wachten.