FEIJENOORDSE MEESTERS

Markante bezoekers

Mariejozee Geleick

Bijvoorbeeld die van Mariejozee Geleick. Behalve een bezoekster van het eerste uur, was zij eveneens n van de eerste donateurs van Feijenoordse meesters. In haar eerste enthousiaste mail liet ze weten dat ze ooit k bij de NS solliciteerde; om precies te zijn in 1978. Hoewel ze eigenlijk het vak van machinist ambieerde, werd ze aangenomen als 'medewerkster buitendienst'. Eenmaal begonnen belandde ze echter op 'plaatskaarten'. Dat was tegen haar zin, maar ja, dat ging toen zo h! Teleurgesteld nam ze al vrij snel ontslag en beproefde haar geluk vervolgens op de Arnhemse (trolley)bus, waar ze bleef ze totdat fusies en privatisering haar op wachtgeld zette. Ze zegt daar nu over: 'Ik heb nog steeds dromen dat ik het anders had moeten doen. Met een beetje geluk was ik toen misschien wel op Feijenoord terechtgekomen.'

Tegenwoordig woont Mariejozee in voormalig Oost-Duitsland; vlakbij de plaats Groenhain waar vroeger de Alpen Kreuzers gemaakt werden. Dat werken met techniek haar nog immer in het bloed zit, verloochent zich niet. Het restaureren van oude NSU's is haar tegenwoordige passie! En dt vond ik nu eens bijzonder... dus vroeg ik haar een stukje van haar hobby te delen. Zij een stukje van onze locomotieven en wij een stukje van haar NSU's!

Foto's (Mariejozee Geleick) Een deel van het Duitse 'NSU-handeltje' van Mariejozee. Bij de circa 25 NSU's heeft ze ook nog twee Trabbi's staan. Dat is in deze omgeving natuurlijk onvermijdelijk. De op zijn kant staande rode koets (onder) is die van een NSU 1200TT uit 1968. Dramatisch om te zien misschien, maar desondanks toch bijna klaar. Ook mooi nostalgisch zijn de RO 80'ers. De NSU RO 80 was naar mijn smaak ongetwijfeld n van de mooiste auto die ooit gebouwd werd. Tevreden eigenaren kende deze auto echter niet, want de wankelmotor bleek in de praktijk technisch even problematisch als revolutionair te zijn.