FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van het Luchtspoor

 

Gezien de grote belangstelling voor dit onderwerp zullen er waarschijnlijk nooit genoeg foto's van- en over het luchtspoor op Internet kunnen staan. 'Feijenoordse meesters' heeft er in de achterliggende jaren al heel wat laten zien en stond daardoor, mede door de begeleidende verhalen, al snel genoteerd in Wikipedia. Gelukkig zijn mijn archieven nog lang niet uitgeput...

 

 

Kees Dessens vond in een rommelbakje van het Trammuseum Rotterdam de bovenstaande foto. Een naam van de maker (mogelijk Jan Havelaar) en een opnamedatum zijn helaas niet bekend (vandaar de plek in het rommelbakje!). Duidelijk is echter wel dat het hier waarschijnlijk om het begin van de zestiger-, of mogelijk ook het eind van de jaren vijftig gaat. We zien een DE2400 met koppelwagen en een 'Hondekop-4' op het 'Luchtspoor' ter hoogte van het Hofplein. Materieel met een tweeleiding-rem vervoeren en bedienen vanuit een éénleiding-rem vormde geen enkel probleem. Wel moesten de kranen op de koppelwagen zodanig open of dicht staan, dat alleen de rem- en de treinleiding op elkaar aangesloten waren. Het remsysteem van een tweeleiding-rem vulde normaal gesproken uit twee leidingen (rem- en vulleiding), maar de aansluitingen op de verschillende reservoirs waren dubbel uitgevoerd en op de plaatsen waar dit nodig was voorzien van terugslagkleppen.. Later werd dit 'oer-idee' van de onuitputtelijke rem achterhaald bevonden en ingewisseld door het huidige systeem met alleen de treinleiding. Hoogst opmerkelijk is het feit dat de Mat'54 op de foto lijkt te zijn uitgerust met zogenaamde halve stroomafnemers. Deze waren voor deze tijd ongebruikelijk!

Foto (Rob van der Rest): De Willemsspoorbruggen in het gezelschap van een stroomlijn-Benelux in december 1974...

Foto's (Rob van der Rest): Omdat we er nooit genoeg van krijgen... Van boven naar beneden: Een stukje Rotterdamse historie ter hoogte het 'Witte Huis' aan de Wijnhaven (december 1974), vereeuwigd op één van de zeldzame momenten waarop er geen dakreclame aanwezig is. Zo druk als tegenwoordig is het rond 1974 nog lang niet in de Rotterdamse binnenstad. De op de foto aanwezige auto's en de schepen ademen dan ook een gemoedelijke sfeer uit. Ook de immer herkenbare Willemsspoorbruggen (december 1974 en maart 1975) zijn fraai vereeuwigd. Op de rails zien we in de volgorde van afbeelding een gemoderniseerd 'Hondekop', e-loc 1506 met 'bolkoprijtuigen' uit Venlo en nogmaals een viertje Mat '54.

 

Foto (Cock de Goede): Naast het welbekende gedeelte voor treinen omvatte de 'Maasbruggen' eveneens een brug voor het wegverkeer. 'Aan het einde van de brug was je in de stad'... Het zien van deze uit 1980 daterende opname brengt mij ineens weer de vroegere zondagse fietsritten vanaf 'Zuid' (achterop in het kinderzitje) naar Oma in de Waterloosstraat op Kralingen in herinnering. Kijkend over de reling naast het fietspad zag het er inderdaad zó uit. Zelfs de rust lijkt te knipogen naar zo'n vroege zondagochtend van toen... Tussen de beide bruggen in vangen we in de verte nog een glimp op van de oude overkapping van station Blaak.

 

 

Foto (Wil van den Hout): Rotterdam Blaak in 1979. Wat opvalt is de onoverzichtelijkheid van de bij dit sein geplaatste borden. Het hebben (en in stand houden!) van een goede wegbekendheid werd en wordt hiermee nog eens onderstreept! Let vooral op het verstopte 'kenbord' waarop een zichtbaar seinnummer 380 zou moeten staan...

 

 

Foto (Cock de Goede): Nogmaals het 'Luchtspoor' vanaf de belendende Willemsbrug voor het wegverkeer bezien. De op een zogenaamde 'wijkplaats' aangebrachte snelheidsborden voor het treinverkeer komen de wat 'oudere' machinisten vast en zeker nog bekend voor. Ter plaatse was het aan machinisten van goederentreinen toegestaan om met een hoogste snelheid van 70 km/h te rijden. Voor overige treinen (zo was dat destijds reglementair vastgelegd!) lag het maximum op 100 km/h. Eigenlijk verraadt alleen de bouw van de Nieuwe Willemsbrug op de achtergrond dat het hier om het jaar 1980 gaat...

 

 

Foto (Cock de Goede): Station Rotterdam-Blaak met een onbekende 'Plan-T. Volgens de maker van deze foto niet echt een zeldzaam verschijnsel. En daar heeft hij voor wat betreft het opnamejaartal (1980) nu eens helemaal gelijk in...

 

 

 

Foto's (2x Rob Schippers): Voor de liefhebbers van Rotterdamse weg-, water- en bruggenbouw, drie Rotterdamse bruggen op rij. Op 1 juli 1981 sloot burgemeester André van der Louw het gedeelte voor het wegverkeer onder veel ceremonieel vertoon af. Tussen de nieuwe- (op de achtergrond), en de oude brug mocht het treinverkeer nog even door...

Foto (Rob van der Rest): Het Rotterdamse spoorwegviaduct ter hoogte van de Wijnhaven op 07-08-1983. Het decor wordt opgevrolijkt door de glimmend geel gekleurde Sprinters 2882 en 2843.

 

Foto (Rob van der Rest): Een niet alledaags plaatje van een paar destijds algemeen voorkomende locomotieven. Deze opname werd geschoten op 11 mei 1986 aan de kop van het perron van de 'oude Blaak'. Behalve de trekkende Belgische1187 zien we in opzending ook een serie 'NMBS 15.-'. De rijtuigen in kwestie vormen de D286 naar Parijs.

Foto (Bas Blinksma): Op 'Zuid' kruiste een uitloper van het 'Luchtspoor' de Roentgenstraat. In 1988 werd deze passerende 'Keulenaar' daar vastgelegd. Niet veel later zou een op Tubexpalen rustende noodbaan naar de 'Koningshaven' dit karakteristieke spoorbeeld, met de brouwerijen van de 'Oranjeboom' op de achtergrond, verdringen.

Zie ook: Einde van het Luchtspoor (deel 3)

 

Foto's (Elbert Conijn)): 'Hondekoppen' op 't Luchtspoor. 1991/1993. (Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!)

 

 

Foto's (Ben van Wevering): Een plaats waar het 'Luchtspoor' misschien wat minder vaak werd vastgelegd wordt gevormd door de Maaskade. Zeker niet minder fraai ogend en in ieder geval weer zo'n typisch stukje oud-Rotterdam. Opnamedatum 08-08-1993.