FEIJENOORDSE MEESTERS

Het lot van de 1607

Foto (Illya Vaes): Loc 1607 passeert, tijdens de hoogtijdagen van haar bestaan, de Zwartvenseweg (km 18.2) ten westen van het huidige station Tilburg Universiteit. De datum die bij deze opname hoort kan natuurlijk alleen maar 19 februari 1989 zijn.

*****

Na een lange periode van werkeloosheid in Maastricht, werd loc 1607 (samen met de 1617) op 23 augustus 2010 naar de Rotterdamse Waalhaven getransporteerd. De in slechte staat verkerende locomotieven kwamen daar terecht bij onderhoudsbedrijf Shunter. Hun lot was onzeker, maar eenzaam hoefden ze zich in het gezelschap van de nummers 1601, 1603, 1608,1618 en 1620 in ieder geval niet te voelen.

Foto boven (Jeroen de Rijke): De webmaster op weg naar de 1607 op 14 juni 2012. 't Was even zoeken natuurlijk, maar bij de tweede loc was het raak...

Foto onder (Jeroen de Rijke): Zonder glans, maar desondanks heel herkenbaar...

Toch is en blijft het weinig opbeurend dat juist locomotief 1607 op deze wijze haar rentree moest maken in de regio waar ze ooit haar roem schreef. Misschien is het drom dat de inmiddels zwaar geteisterde machine besloten heeft om stand te houden. Het opnieuw op transport gesteld worden naar Roosendaal (werkplaats) zal daar vooralsnog geen verandering in brengen.

Foto (Cor Heiligers): Een zaterdagje klussen met SMMR. Van links naar rechts 6 verzopen katten op een rij: Gerrit van Kalken, Jos Toes (Shunter/SGB), Olaf Ronteltap, Cor de Rijke, Ron Westerbeek en Jeroen de Rijke. Je moet wat over hebben voor de hobby...

Omdat ik in verband met SMMR-activiteiten op de Waalhaven moest zijn, besloot ik mijn 'ouwe trouwe makker' nog snel even met een bezoekje te vereren. Dat het pijpenstelen regende kon mij voor een keer niets schelen, want behalve het nemen van foto's, stond ook het (met toestemming en bijzondere dank voor het bemiddelen aan het adres van Ron Westerbeek!) veiligstellen van de nummerplaten op het programma. Voor allebei de machinisten van destijds ntje en daarmee eindelijk gerechtigheid...

Foto's (Jeroen de Rijke): Oef! Wat zaten die schroeven na al die jaren vast! Een aantal ervan braken zelfs af onder het geweld van mijn overmaatse bit met ratel, maar dat was dan waarschijnlijk ook de reden dat de nummerplaten zo lang op de loc zijn blijven zitten...

 

Foto boven (Patrick Esseling): Nadat er eerder al enige activiteit op de Waalhaven wordt waargenomen, blijkt de 1607 op 26-10-2014 -samen met een aantal soortgenoten -waaronder een ex-HUSA-locomotief- in Amersfoort te staan. Het einde van goederenvervoerder HUSA maakte de noodzaak om loc's van het type 1600 in de buurt van de Shunter Waalhaven te houden overbodig. De eigenaar werd zodoende verzocht er een andere plaats voor te zoeken. Volgens de welbekende website 'Somda' zou deze Jacko Fijn ze nu als onderdelenleverancier gebruiken. Ook de hoopvol aandoende term EETC viel af en toe. Daarmee kon echter niet voorkomen worden dat de loc's al snel, na hun verschijning in het Amersfoortse, verhuisden naar het nog roemlozere emplacement Crailo.

Foto's onder (4x Jeroen Kooij): De op n na laatste verblijfplaats van loc 1607 is de voormalige 'stapelplaats' Crailo, waar samen met een aantal soortgenoten verdere ontwikkelingen worden afgewacht. Aan de hand van deze opnamen, welke gemaakt werden in de maanden oktober/november 2014 en januari 2015, valt goed te zien dat er zo nu en dan met de 1600'n gerangeerd werd. Wie daarna langer mocht blijven  staan, stond er weer een stukje slechter voor...

Na een hele serie wilde plannen en verblijfsperioden van lange- en korte duur op verschillende stations, valt dan toch het doek voor de 1607. Nadat alle bruikbare onderdelen zijn gedemonteerd komt de vervallen machine op 25 maart 2015 nog eenmaal in beweging. Deze keer zonder het geluid van knerpende flenzen op de rails en ook zonder enig afscheid of toespraak. Een paar mobiele kranen zullen de allerlaatste tocht naar het definitieve eindstation inleiden. Daar wacht de 'schaar' van de sloper...

Foto's (9x Marchel Schenk): Crailo, 25 maart 2015. Bedankt en vaarwel trouwe vriend!

Foto's onder (Jos Beckers): De schaalmodellen van e-loc 1607 zetten de traditie voort. Deze H0-versies zijn bijvoorbeeld van Jos Beckers, die zijn LRT op 19 februari 2009 in MiniWorld Rotterdam liet rijden.