FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van de e-loc 1600


Foto (Ton Sluiter/collectie Michel Goossens): Toeval bestaat niet! Of toch wel? Deze opname werd in april 1987 gemaakt in het kader van een reportage over de Hefbrug. Dat de fotograaf daarbij juist zijn vriend Michel Goossens op de gevoelige plaat vastlegde, zou pas later blijken. We weten zodoende dat aan de bijrijderskant de contouren van de Rotterdamse tractieopzichter Cor Vorderhaak (in de gebruikelijke lange grijze jas) te ontwaren zijn. Hij nam hier Michel's proefrit voor de ET af. 'Getrokken treinen', zoals in dit geval de door e-loc 1656 voortbewogen IC naar Venlo, waren bij deze gelegenheden favoriet.

Foto (Douwe Krijnen): Loc 1607 te Haarlem op 24-04-1998.

Foto (Douwe Krijnen): Loc 1607 te Haarlem op 06-09-1998.

Foto (Douwe Krijnen): Loc 1607 op 20 mei 2000 onderweg naar Beverwijk. De dikke witte koek op de aangehaakte wagons maken er geen geheim van dat het hier om de zogenaamde 'Kalk' gaat. Feijenoorders, die inmiddels vanuit Kijfhoek opereerden, namen deze trein een aantal malen per week in Amsterdam over, om er via de stations Sloterdijk en Zaandam mee naar Uitgeest te rijden. Daar werd kopgemaakt om uiteindelijk bij de Hoogovens in Velsen te kunnen komen.

Foto's (Rob van der Rest): Een op 12-07-1986 vereeuwigde DDM-stam onder aanvoering van e-loc1636. Géén beweging uit de normale dienst dit keer, maar een extra trein voor het radioprogramma 'Los vast'. Van de opnamelocatie, spoor 6 te Rotterdam CS, is in de zomer van 2012 niets meer terug te vinden. Voor het spoor (15) waarover de Locon 9905 (voorheen respectievelijk de NS-1836 en1636) bijna 26 jaar later met een graantrein voorbij komt, geldt dat op 11 april 2012 nog nèt wel. Overschaduwd door hoog opgetrokken staalwerk zien we één van de laatste stukjes van het 'oude' CS...

Foto (Martijn Bijvoet): Na een 'ambtstermijn' van amper 30 jaar maakte e-loc 1656 al deel uit van de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. De in feite nog jeugdige machine was derhalve op 13 mei 2012 te zien als één van de trekkrachten voor de Heimwee Express. De combinatie bevindt zich hier ter hoogte van 'de Grift' te Driebergen; zo'n anderhalve kilometer buiten station Driebergen-Zeist.

Foto (collectie Harm Knigge): Even meekijken in de cabine van e-loc 1619 tijdens een rit van Venlo naar Kijfhoek op 01-07-2001. De machinist achter de rijcontroler is Harm Knigge.

Foto boven (Arie Poots): Na het ondergaan van een onderhouds- en 'schilderbeurt' werd e-loc 1612, van DB Schenker Nederland, op woensdag 22 februari 2012 weer in de rijdende dienst opgenomen. In de kleuren van de nieuwe rode huisstijl passeert de loc in kwestie op vrijdag 24 februari 2012 de Zuidendijk in Dordrecht. In de trekhaak hangt de 'Stein-shuttle (trein 61802), die op deze dag bestaat uit een lege autowagen van het type 'Laes' en een aantal ketelwagens van DSM. Bestemming van het transport is Kijfhoek.

Foto onder (Wilfred Wieldraaijer): Voor modelbouwminnend Nederland ook nog even deze Kijfhoekse close-up van de 1612 in nieuwe tooi...

Foto (Ed van Hengel):  In het jaar 1245 behaagde het de Hollandse graaf Willem II om Haarlem de, toen felbegeerde, stadsrechten te verlenen. Ter gelegenheid van de viering van 'Haarlem 750 jaar stad' in 1995 werd e-loc 1622 tijdelijk voorzien van een passende tekst. Op de foto zien we de betreffende machine in actie tijdens een vertrek vanaf spoor 9 te Rotterdam Centraal Station.

Foto (Rob van der Rest): In een bijzonder mooie belichting doorkruist locomotief 1607 de omgeving van het plaatsje Best op 21-07-1983. In de haak hangt Intercity 854 met in vooroplopende positie een in geel en blauw gehuisstijlde-, en uitsluitend voor rijwielen bestemde 'Plan-E'. Het grote aanbod van tweewielers was in deze tijd aanleiding om op de route Zandvoort - Haarlem - Maastricht standaard van dit soort rijtuigen mee te laten lopen. Er werden voor dit doeleind later zelfs een aantal DDM-dubbeldeksrijtuigen omgebouwd. In de reizigersdienst zijn de genoemde rijtuigen inmiddels uitgefaseerd. Ook de tot 1800'n omgenummerde loc's worden voor het reizigersbedrijf niet meer gebruikt. De machines zijn (naar horen zeggen) voor een relatief laag bedrag te koop. Voor wie er heil in ziet, zullen we maar zeggen...

 Foto (Albert Sas): In gezelschap van een groot aantal automobielen van het merk BMW loopt loc 1636 Rotterdam Centraal binnen. Bij het zien van deze originele plaat denken we misschien onwillekeurig aan de moeizame klim uit de tunnel. Toch is dat hier niet van toepassing. De foto werd namelijk gemaakt in januari 1983; de tijd dat er onder de gegeven omstandigheden nog sprake sprake was van 'oplopende langskrachten''.

*****

Foto (Cor de Rijke): Tijdens het passeren van IJsselmonde op 06-07-2011 valt mijn oog ineens op een aldaar geparkeerd staande locomotief die mij wel heel erg aan een e-loc 1600 of -1700 doet denken. Zoals dat overduidelijk te zien was, voerde 'LOCON' met deze kar de exploitatie. De Duitse spoorwegonderneming 'LOCON logistiek & consulting AG' is sinds februari 2011 namelijk ook actief op de Nederlandse markt. Toen 'overgenomen' afvalvervoer van 'HUSA' (voorheen ACTS) noodzaakte tot uitbreiding van het locomotievenbestand, bleken de overcomplete loc's 1827 en 1834 van NSR daarin prima te kunnen voorzien. De aanvankelijk raadselachtige 9902 op de foto is de ex-1834. Wederom een nieuw leven voor een oude 1600 dus, maar wel met een overduidelijke knipoog (getuige de schaduw van het oude logo) naar het verleden...

Foto (Jeroen de Rijke): Op 29 maart 2012 undercover gezien in Dordrecht! Omgenummerd van 1627 naar 1827 en vervolgens op de nominatie om als trekkracht te dienen voor het nieuwe LOCON. Voor wat betreft het laatste werd met een A4'tje achter de frontruit verwezen naar de nieuwe gastheer.

Foto (Ben van Wevering): Vrijwel op hetzelfde moment, om precies te zijn op 1 april 2012, staat bij Shunter in de Waalhaven nog een soortgelijke kar (LOCON 9902) in-cognito klaar. Er wordt druk gespeculeerd over het feit dat het vroegere NS-geel met oranje en wit overplakt zal worden. Of dat allemaal waar is? Geen idee, maar de tijd zal het ons leren...

*****

Foto (Rob van der Rest): De altijd uitbundig stuivende kalktrein voor 'Hoogovens' in IJmuiden kon je als tegenligger niet missen. Op  21-07-1983 rijdt zo'n, door loc 1653 getrokken, trein ter hoogte van de Brabantse plaats Best. Omdat de 2400 ton zware trein was ingelegd via Den Bosch, Utrecht, Amsterdam en Uitgeest, liet ze Rotterdam letterlijk links liggen. Kijfhoekers kregen desondanks toch nog bemoeienis met deze bekende trein, want aan het begin van de jaren '90 namen zij geregeld dit vervoer in Amsterdam over, om daarvandaan de rit (via de Hemtunnel) naar Beverwijk te voltooien.

Foto's (Martin den Dulk): Na een lange werkeloze periode in Maastricht, werd loc 1607, samen met de 1617, op 23 augustus 2010 naar de Rotterdamse Waalhaven getransporteerd. De in slechte staat verkerende locomotieven kwamen daar terecht bij onderhoudsbedrijf Shunter. Het lot dat de loc's te wachten staat is onzeker, maar eenzaam hoeven ze zich in het gezelschap van de nummers 1601, 1603, 1608,1618 en 1620 in ieder geval niet te voelen. Toch is het weinig opbeurend dat locomotief 1607 op deze wijze haar rentree maakt in de regio waar ze haar roem schreef. Een machine van dit formaat verdient immers beter! De opnamedatum van de afgebeelde foto's is overigens 14 februari 2011.

 

Foto's (Rob van der Rest): Over katten wordt wel beweerd dat zij over zeven levens beschikken. Voor locomotieven geldt dit over het algemeen niet, hoewel sommige, zoals de 1609, aardig in de buurt weten te komen. Uit het eerste leven bij NS hebben we nog een opname kunnen vinden. Op 30 april 1986 verlaat ze, met een containertrein achter zich, net de brug over de Oude Maas bij Dordrecht. Het locnummer staat hier nog in het midden van de glimmende bak en van de toegekende stadsnaam 'Hoofddorp' is nog geen sprake. Later zou de 1609 op de balans van NS/Cargo prijken en daarna op die van Railion. Met een inmiddels verschoten uiterlijk belandde de loc vervolgens in het materieelpark van ACTS om daarna de naam van de laatste eigenaar uit te dragen. Deze vond het kennelijk hoog tijd voor een update van de buitenzijde. De 1609, die op 29 januari 2011 in de buurt van RSC-Waalhaven gefotografeerd werd, ziet er sindsdien weer opmerkelijk fris uit. Of er trouwens sprake is van traditioneel spuitwerk, mag betwijfeld worden. 'Bestickeren' is namelijk het nieuwe toverwoord, dat eerder ook al op de rode Traxx'n van Hispeed en bijvoorbeeld de Olympische VIRM'n van NSR werd losgelaten. Een voordeel van deze folie is dat er aanmerkelijk minder bewerkingen aan de bak nodig zijn. De resterende stukjes (vuil)geel, op de plaatsen die niet beplakbaar zijn, vallen onder de nadelen van dit systeem. Jammer dat er geen grijze lak meer was voor de roosters... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Rob van der Rest): Getrokken door loc 1602 is trein 2516 (de Intercity) onderweg naar Den Haag Centraal. De plaats waar deze foto in april van het jaar 1983 werd genomen, verdient misschien een nadere toelichting. Het is namelijk maar de vraag of iedereen deze locatie thuis kan brengen. We vertoeven hier ter hoogte van het vroegere Barendrecht-aansluiting. Het middelste spoor vormt de verbinding vanaf IJsselmonde naar het dubbelsporig goederentracé Waalhaven-Kijfhoek. Deze wetenschap in aanmerking genomen, is het niet moeilijk om in het grote bedrijfspand op de achtergrond bedrijventerrein 'Dierenstein' te herkennen. Rechts, buiten beeld, is dus de atletiekvereniging met haar opvallend roodgekleurde sinterbaan gesitueerd. Zouden we op grond van deze gegevens een actuele plaatsbepaling moeten maken, dan zitten we ergens bij de ingang van de Barendrechtse spoortunnel. Over de locomotief in kwestie kunnen we melden dat een deelpark van dergelijke -voor de reizigersdienst bestemde- machines later het nummer '1800' zouden krijgen. In september 2010 zijn ze er overigens voor het laatst, want het terzijde stellen van de eerst generatie dubbeldekkers (DDM1), luidt helaas ook het einde van de inzet van 1800'n bij NSR in. Wat er daarna van de oorspronkelijke loc 1600 op de baan resteert, is een handje vol goederenloc's, waarvan we ons kunnen afvragen hoe lang ze nog te zien zullen zijn...

Foto (Martin Vink): Onder winterse omstandigheden passeren een elftal ICK-rijtuigen als trein 1953 de Wieldrechtse Zeedijk. Hoort deze materieelcombinatie tegenwoordig in de geschiedenisboeken thuis; op deze 6e januari 2009 waren zowel de ingezette loc (1853), als de van origine Duitse rijtuigen nog algemeen goed in de treindienst naar-, en van Venlo. Een leuk toeval was dat 'de meester op de bok' mijn Dordtse collega Willem Smouter was. Tja Willem, er blijft steeds minder over waar we ons nog ‘meester’ op kunnen voelen...

Foto (Albert Sas): De afwijkende techniek van de nieuwe locserie 1600 betekende voor NS dat er een uitgebreid opleidingsprogramma voor machinisten op poten gezet moest worden. Voor dit doel staat hier op 9 september 1981 de fonkelnieuwe 1614 met een stam rijtuigen van het type 'Plan N' op spoor 10 te Rotterdam. Het hooggeplaatste sein op de achtergrond deelde in deze tijd spoor 9 op in twee gedeelten. Ook voor spoor 8 gold dat destijds. Daar stonden zelfs twee dwergseinen halverwege; voor elke rijrichting één...

Klik hier voor meer foto's van de instructieritten e-loc 1600 (1981)

Je zult maar Rotterdammer in hart en nieren zijn, en misschien ook nog een 'Feijenoordse meester'... Overal zie je 1600'en met een naam rondrijden, maar die met jouw stad erop komt nog niet voor. Tja, wat doe je dan? Armen uit de mouwen en het gewoon zelf doen dus... Op 30 april 1983 trof Albert Sas de 1640 met dit ludieke stadswapen van Rotterdam aan in Roosendaal. Jammer genoeg zou een regenbui een voortijdig einde van deze creativiteit inluiden. Loc 1640 werd uiteindelijk de 'Steenwijk'. De naam Rotterdam kwam 'stoer en charmant' terecht op loc 1657.

Op 28 mei 1982 signaleerde Albert Sas loc 1612 op soor 1 in Geldermalsen. Met nog jeugdig glanzende gele lak stond ze daar voor een goederentrein te wachten op een veilig sein... Na de boedelscheiding in de 90'er jaren kwam deze machine in handen van NS-Cargo en daarna van Railion. In het najaar van 2008 werd de 1612 tijdelijk verhuurd aan ACTS...

Foto (Rob van der Rest): De 1607 trok niet alleen lange treinen, maar ook kleintjes zoals deze. Vooral na de recordpoging werd de loc vele malen op de gevoelige plaat vastgelegd. Hier rijdt de 1607 op 21-04-1989 over de noodbaan langs de Rotterdamse Rosestraat. Net als de berijders keerde de locomotief na 19 februari 1989 terug naar de patronen die overeenkwamen met de alledaagse werkelijkheid. Vuil worden hoorde daar ook bij...

Foto's (Rob van der Rest): Als enige loc van de serie droeg de 1637 ooit de kleuren en het logo van NS/Cargo. Deze 'vreemde eend in de bijt' werd op 24-01-1999 te Kijfhoek vereeuwigd, toen ze even werkeloos op spoor 276 van de 'locatie-noordzijde' stond. En gelukkig maar, want de tijd dat deze 1600 zo bestond was relatief kort. Na de definitieve verdeling van het 1600-park kwam ze in handen van NS/Reizigers terecht. De tekst 'NS/Cargo' verdween zodoende van de flanken en het nummer '1637' wijzigde in '1837'. Later zou de 1837 ook haar geel/grijze tooi terugkrijgen. Voordat het echter zover was, reed ze nog geruime tijd als enige rode locomotief in de reizigersdienst rond. Op 04-01-2002 signaleerde onze fotograaf de 1837 met een aantal (eveneens) rode NMBS K4-rijtuigen in de buurt van Barendrecht. Samen vormden zij een geheel rode Intercity naar Venlo.

Foto (Ed van Hengel): Eindhoven, 17-09-1999. Of NS/Cargo met locomotief1637 ooit de grondlegger was van het tegenwoordig door de NS gehanteerde zero-tolerance-beleid op alcoholgebied? Geen idee. In ieder geval hebben mij nooit verhalen bereikt over het uit de hand lopen van deze 'bierverschijning'. Leuk om er achteraf nog even naar te kijken is 'ie wel.

In september 1999 introduceerde Heineken de groene krat als vervanger van de klassieke gele-. Om dit aan het grote publiek kenbaar te maken werd een grote promotiecampagne opgezet. Deze voorzag ook in een trein, waarvoor NS Cargo de rode 1637 ter beschikking stelde. Voorzien van groene stickers met de tekst 'Nederland wordt steeds groener' op de flanken en 10 platte wagens (aan Defensie toebehorende wagens van het type Slmmnps), met op elk 2 kolossale groene Heineken-kratten, maakte Nederland kennis met het nieuwe vaderlandse product. De bestickerde locomotief verliet op 06-09-1999 revisiebedrijf Tilburg, reed samen met de 6438 naar Tbge en vandaar naar Kfh. Twee dagen later, op 8  september 1999, werd de 1637 door de 6474 in opzending van de Kijfhoek naar ’s Hertogenbosch (treinnr. 63752) gereden om daarna, geduwd via de stamlijn, bij de Heineken-brouwerij afgeleverd te worden. Daarna toerde de promotietrein in vogelvlucht door het land, waarbij onder meer Groningen, Hengelo (open dag NS), Rotterdam, Den Bosch, Den Haag en Eindhoven werden aangedaan. Op 18 Oktober 1999 werd de loc 1637 ontdaan van zijn Heineken-outfit.

Foto (Rob van der Rest): Een foto uit de tijd van het 150-jarig bestaan van de Spoorwegen in Nederland is deze. Aangevoerd door loc 1612 rijdt de D 208 ('Britannia-Expres') in de omgeving van Vlaardingen.

Nadat eerder een overname door NSR niet doorging, heeft ACTS de 1607, samen met 9 soortgenoten, in augustus 2008 van DB Schenker 'overgenomen'. Van de 4 loc's met botschade en 5 met een overschrijding van de revisietermijn, zouden er na herstel en revisie weer 7 op de baan moeten verschijnen. Wederom is er dus weer hoop voor onze legendarische 1607, waarvan we beslist hopen dat ACTS de locomotief voor het publiek als zodanig herkenbaar zal houden. Op de foto (Rob van der Rest) is de 1607 nog in actieve dienst. Ontdaan van alle jubileumtooi rijdt ze op 23-07-1984 met trein 854 in de omgeving van Best.

Foto (Rob van der Rest): Loc 1618 staat met de D 317 klaar voor het vertrek uit Hoek van Holland op 02-06-1985. Na de boedelscheiding tussen 'Reizigers' en 'Cargo' ging het met de 1618 snel bergafwaarts. Rond de eeuwwisseling kwam ze als plukloc aan de kant te staan. Daarmee waren de vooruitzichten ronduit triest. In 2004 leken zich echter nieuwe kansen voor de 1618 aan te dienen. Er waren onderhandelingen over de verkoop aan Italië gaande en de 1618 werd daarop vooruitlopend alvast rijvaardig gemaakt. Helaas mislukte de transactie en de machine belandde wederom op een zijspoor. Pas in augustus 2008 doen zich nieuwe ontwikkelingen voor. ACTS heeft zich dan voorgenomen een aantal ongebruikte loc's 1600'n van DB Schenker in gebruik te gaan nemen, waaronder de mogelijk de 1618. We wachten de voortgang in spanning af...