FEIJENOORDSE MEESTERS

Instructieritten e-loc 1600 (1981)

We zijn in Boxtel op 29 mei 1981. De eerste 1600'n zijn inmiddels ingezet voor het trainen van machinisten. Een aantal niet meer gebruikte rijtuigen en goederenwagons bewijzen daarbij goede diensten. Ook voor de hobbyist, want door de combinatie van nieuw en oud hebben de  proefrit- en instructietreinen een bijzonder karakter. Eigenlijk onvoorstelbaar dat de eerste exemplaren van deze locomotiefserie inmiddels 'dertigers' zijn en dat de eerste loc's alweer in de shredder beland zijn.

 

Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto's boven (Albert Sas / Olaf Ronteltap v.w.b. de onttakelde 1605 op de dieplader): Achtereenvolgens de loc's 1605, 1602 + 1606 en de 1603 in de omgeving van Boxtel. Uiteindelijk kwamen deze loc's stuk voor stuk in de goederendienst terecht. De glans was er toen wel af, maar misschien dat deze foto's goed zijn voor een stukje eerherstel... Het 'statieportret' van de 1605 verdient trouwens extra aandacht, aangezien dit één van de inmiddels gesloopte machines is. Eind 2002 tikte de loc op de Kijfhoek iets te hard tegen zus 1622, met een licht geknikte bufferbalk tot gevolg. Herstel zag men meteen al niet zitten, maar in 2004 werd er toch een aanvang mee gemaakt. Nadat de loc geheel leeg was gehaald, ging de bak (wegens capaciteitsgebrek in Tilburg) naar Haarlem om de bufferbalk recht te laten zetten. Verder dan dat is men echter nooit gekomen en na verloop van tijd belandde de loc wederom in Tilburg op een zijspoor. Samen met de 1618, 1620, 1622 en 1625 heeft de machine daar jaren gestaan, totdat het werkplaatsterrein langzaamaan leeg geruimd moest worden. Uiteindelijk werd de loc op 19-11-2009 per dieplader afgevoerd naar sloper Hoeben in Hasselt (OV). Welgeteld was dat 10401 dagen na het maken van de foto in Boxtel.

Foto onder (Albert Sas): Doorkomst van loc 1616 te Dordrecht op 17-08-1981. Het wagentype duidt ook hier weer op het 'instructieve' karakter van de trein...

Jammer dat het eerste begin van de 'uitfasering' er al lijkt te zijn, want de 1600/1700/1800 is en blijft een magnifieke machine. Zet 'm bijvoorbeeld maar eens naast zo'n moderne 'computer met tractiemotoren' en stel vast naar welke loc je het langst kunt blijven kijken. Ook de echte vakman weet dit loctype nog steeds te waarderen. Wie juist weet om te gaan met de aanwezige techniek, kan 'lezen en schrijven' met zo'n ding! Dat is ook de stellige mening van DB Schenker-machinist Martijn Nijhof. Het wegleren op de 1614 naar het Vlissingse Sloehaven leverde hem overigens niet alleen de nodige kennis op, maar ook de onderstaande cabinefoto en een aantal filmpjes...

Foto en video's (Carlo Willemse): Op 2 maart 2010 reed Martijn Nijhof in het kader van wegleren met loc 1614 van het Zeeuwse Sloe naar Kijfhoek...

 Filmpje 1    Filmpje 2    Filmpje 3