De langste reizigerstrein ter wereld (11)

Nabeschouwing

 


Alhoewel we als machinisten van 'De Langste Reizigerstrein ter Wereld' altijd netjes gehoor hebben gegeven aan de ons opgelegde zwijgplicht, bestond er bij mij al langer de behoefte om de werkelijke gang van zaken rondom LRT naar buiten te brengen. Zestien jaar is immers een lange tijd en zowel Arie Wander als ik zijn er door onze werkgevers meermaals en nadrukkelijk van doordrongen dat we echt voor een ander bedrijf werken. Afgezien daarvan heeft de vroegere NV waar we voor werkten, nimmer deze specifieke zwijgplicht zwart op wit gesteld. Toen ik enkele weken geleden puur toevallig op een Internetforum belandde, las ik daar dat LRT kennelijk toch nog volop leefde. Met enige aarzeling heb ik daar toen een reactie geplaatst met de intentie een misverstand recht te zetten. Achteraf gezien had ik het misschien beter niet kunnen doen, want wat bedoeld was als een kleine toelichting, ontaarde in een stroom van vragen. Het hek was van de dam!

Al met al reden genoeg voor mij om alles nog eens te overwegen en dan toch maar op persoonlijke titel dit verhaal te schrijven. Dat er behoefte aan was, blijkt uit het gegeven dat ik in eerste twee weken dat deze site bestond al enkele duizenden lezers heb mogen begroeten; en niet alleen uit ons eigen landje. Absoluut tegen alle verwachtingen in! Een aantal lezers stuurden zelfs via e-mail hun commentaar. Het is natuurlijk wel erg leuk om te weten dat anderen zo veel genoegen uit het beroep van treinmachinist weten te halen. Zelf ben ik, in dat licht bezien, wel een echte 'spoorman', maar veel minder een spoorwegfreak. Mijn hobbymatige liefde gaat in dat opzicht meer uit naar de wereld die 'luchtvaart' heet. Misschien wel omdat wat zich daar afspeelt anders is, maar tegelijkertijd een soortgelijke dynamiek kent. Ook hierin wil ik tot slot wel een stukje delen.......

Foto boven: Met een Cessna 172 (PH-SIR) van vliegschool ''Wings over Holland' kort voor de landing op vliegveld Lelystad.

Foto midden: Eveneens op Lelystad, nu met Ultralight Albatros (PH-2L5) van vliegschool 'Skyriders'.

Foto onder: Gebroederlijk met de hand op de motorkap van een TigerMoth in de hangar van het vroegere 'Oldtimermuseum' van Lelystad.

Tot slot nog wat algemene foto's uit mijn 'Spoorse' periode.


1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11

Terug naar 'Feijenoordse meesters'


Copyright Cor de Rijke, juni 2005, Oud Beijerland. E-mail feijenoordsemeesters@gmail.com