FEIJENOORDSE MEESTERS

Geldermalsen

Foto (Ben van Wevering): Geldermalsen in de sfeer van de winter, (het helaas al sterk teruggelopen) goederenvervoer, Plan-U's, de 'stopper' naar Tiel en de Intercity naar Maastricht. Op 3 januari 1985 konden al deze dingen op dit station nog tegelijk bewonderd worden vanaf de uit 1891 stammende loopbrug over de sporen (die in 2010 werd vervangen door een nieuw exemplaar).

Van de vroegere rangeerwerkzaamheden te Geldermalsen zijn tot nu toe maar weinig foto's in de openbaarheid gebracht. Het overgrote deel van het rangeren met de 'Van Gend & Loos' groepstreinen vond dan ook in de donkere uren plaats. De meeste hobbyfotografen bekijken dan waarschijnlijk op hun gemak hun overdag geschoten foto's. Maar dat gold niet voor Albert Sas! Hij trotseerde op 11 juni 1982 duisternis en regen voor het maken van een aantal unieke prenten. Daarop komt overigens goed tot uitdrukking dat de, ook al verdwenen 'geelbanders', uit alle windrichtingen werden aangevoerd. Voor 'Feijenoordse meesters' beperkte de tractievorm zich natuurlijk tot diesel. 'E-tractie' werd echter ook volop ingezet. De foto's spreken in dat opzicht voor zich...

Foto (Albert Sas): Ondanks het geweld van de bliksem, gaan de werkzaamheden op emplacement Geldermalsen gewoon door...

Foto (Albert Sas): Loc 2229 brengt op 11-06-1982 eveneens de nodige 'geelbanders' aan...

Foto (Albert Sas): Rangeren op Geldermalsen deden Feijenoorders over het algemeen niet. Wij arriveerden namelijk als laatste uit de richting 's Hertogenbosch en genoten in Geldermalsen onze schafttijd. Gezien de dienstinhoud kon dat niet eerder of later, en evenmin op een andere plaats. We moesten dus genoegen nemen met het feit dat de koffie, gezien het tijdstip en de werkindeling van de rangeerploeg, voor ons altijd op was!

Foto (Albert Sas): Het vervoerssysteem van 'Van Gend & Loos' was een beetje te vergelijken met dat van de PTT. Als in een soort van 'estafette' werden de wagens aangebracht, uitgewisseld en weer doorgevoerd...

 

Foto's (Albert Sas): En zo ging het iedere dag opnieuw. 's Avonds verdween de rust van overdag en werden alle sporen benut om het proces rond te krijgen. Het vertrek van 'Plan-U' wordt eveneens benut, zoals hier op 6 mei 1983. Bij gebrek aan ruimte parkeert men loc 1110 gewoon even onder de kap. De tweede foto laat de dagelijkse rust op Geldermalsen zien. Loc 1113 brengt op 9 juli 1982 nog een klein beetje leven in de brouwerij... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

Foto's (Albert Sas): Ook op 18-06-1982 was Albert Sas in Geldermalsen aanwezig om zijn camerageluk te beproeven. Op deze dag legde hij een specifiek stukje van ons werk vast. Nadat Feijenoorders in de avond met een van de Rmo afkomstige 'groepstrein' van 'Van Gend & Loos' op dit station arriveerden, reden zij via de Betuwelijn weer terug in de richting van Rotterdam. De tractie voor deze trein bestond uit een DE2400 (de 2458 in dit geval!). In de machinist meen ik Jan Bartels te herkennen. Een aantal jaren nadat deze opname werd gemaakt, verkoos hij een ander vak boven dat van machinist... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Iemand die niet zo heel ver van station Geldermalsen af woonde, is de 'oud-NS-VL-man' Edward Bary. Na het plegen van de nodige research wijdt hij in zijn 72e update van www.archiefedwardbary.nl onder meer uit over het legendarische 'Van Gend & Loos-vervoer'. Roef Ankersmit stelde daarvoor deze treffende foto, met daarop een tweespan 2200'n (de 2348 en de 2256) met zo'n stukgoedtrein (466641) 'van het welbekende merk' op 13-07-1982 te Geldermalsen, voor het nageslacht beschikbaar. Tja, zó zag het er uit... Met dank aan alle betrokkenen!

Foto's (Rob Schippers): De laaggenummerde sporen van Geldermalsen vormden een hoek waar Feijenoordse dieselmachinisten wat minder kwamen. Hier passeerden de treinen in de richting van Culemborg, Houten en Utrecht en daarnaast de welbekende kalktrein voor Hoogovens in IJmuiden. De 2400 ton wegende goederentrein liep steevast op spoor 1 aan de kant in verband met het voorbijrijden van de Intercity Maastricht - Zandvoort. Deze plaatjes poetsen in dat verband het geheugen weer een beetje op. Ze werden overigens geschoten op 14 september 1974. De locomotief voor de 'Kalk' droeg nummer 1310. Voor de IC 858 werd op deze nazomerse dag de 1218 ingezet.