FEIJENOORDSE MEESTERS

Boeken en schijven

*****

 

Het lossen en laden van klassiek stukgoed zoals dat op de traditionele manier vele decennia achtereen in de Rotterdamse haven werd gedaan, bestaat niet meer. Lading in scheepsruimen verpakt in kisten, kratten, balen en dozen; dat komt nauwelijks nog voor. Stukgoed zit al jarenlang in containers. Dat is praktischer en dat levert tijdwinst en dus geld op.

 

De echte dynamiek van destijds, de overvolle stukgoedhavens, de eigen taal van de havenwerkers en hun specifieke beroepsfuncties: ook die zijn verdwenen. Er zijn steeds minder mensen die Rotterdam als stukgoedhaven van weleer nog kennen. De stukgoedstuwadoors en de locaties waar hun opslagloodsen en kranen stonden: ze zijn weg. De haventerreinen hebben voor een belangrijk deel plaats gemaakt voor andere activiteiten of woningbouw.

 

Voormalig S.H.B.- scheepscontroleur Chris Vennix werkte van 1964 to 1998 in het Rotterdamse stukgoed. Hij heeft zijn talloze - zowel mooie als slechte - herinneringen aan 'die goeie ouwe tijd' in dit boek beschreven. Chris Vennix heeft op een indringende manier in Het oude stukgoed een brok havenhistorie voor altijd vastgelegd; óók met humor.

 

Voor de samenstelling van dit boek werd geput uit de jarenlange ervaring van de auteur. Daarnaast werden er voor de benodigde illustratie ook verschillende andere bronnen geraadpleegd; zoals de websites van de Katendrechtse Bewoners Organisatie en Feijenoordsemeesters. We zijn er dan ook trots op om dit 176 pagina's tellende boek alvast bij het lezerspubliek onder de aandacht te brengen!

 

De door Coolegem Media uit te geven paperback (ISBN 978-94-91354-31-1) verschijnt binnen afzienbare tijd in de winkel voor de prijs van 16 euro en 95 cent.

 

Voor wie daar niet op wil wachten, is het boek nu al - zonder verzendkosten - te bestellen via de website van de Uitgeverij.

*****

 

Foto (Yolanda de Rijke): 30 december 2012. De webmaster leest (voor)op de 1312 van het NSM.

 

Waar zit de motor van de trein?

Hoe werd vroeger een stoomtrein op de rails gezet?

Hebben prinsessen ook treinen?

Waarom hoef je in de trein geen gordel om?

 

Dit soort vragen kunnen we van kinderen over de trein verwachten. Schrijfster Christa Carbo ging op zoek naar antwoorden en riep daarbij de hulp in van machinisten, conducteurs, technici en andere (trein)deskundigen. In haar nieuwe kinderboek 'Heeft een trein een stuur?' worden zo vele zaken uit het vak op heldere wijze toegelicht. Aan de webmaster van deze site was eveneens het voorrecht gegund om medewerking aan de totstandkoming van dit boekje te verlenen. De uitnodiging om de presentatie ervan in het Spoorwegmuseum bij te wonen moest ik wegens vakantie helaas voorbij laten gaan. Dat neemt echter niet weg dat ik jullie er via deze weg met plezier op wijs dat er nu voor Feijenoordse machinistenpapa's en -opa's eindelijk een heel erg leuk boek is om uit voor te lezen...

 

Het boek is uitgevoerd als paperback, telt 112 pagina's en is in de winkel en via Internet verkrijgbaar voor € 9,95

 

ISBN/EAN: 9789025751708

*****

Nieuwe CD voor BluesFellas...

 

 

De bandleden van de BluesFellas op een rij. De 'oud-Feijenoorder' Peter van Eerten (links) is in dit gezelschap verantwoordelijk voor de basgitaar.

 
De BluesFellas is niet zo maar een Bluesband, maar een stampende bluesmachine die rocked, kraakt, rookt, zweet, tiert (stinkt) alsof het een ware lust is.
Hun repertoire is een reis terug in de tijd waarbij het zwaartepunt ligt bij de late countryblues van de jaren '50 en de Chicago blues uit de jaren '60 met een vleugje
'West coast 'n Funk'. Hoe dat klinkt? Rauw, donker, gemeen, vet, donker en soms gevoelig en authentiek. Een aanrader derhalve voor een avondje onvervalste Blues and Swing! 
 

Zomaar een track van hun uitgebrachte CD kun je hier beluisteren. Bestellen van de CD is mogelijk via de site www.bluesfellas.nl.

*****

NS-locomotieven van de serie 2200/2300 en 2400/2500

(Alleen geschikt voor liefhebbers!)

Sicco Dierdorp en Davy Beumer werkten meerdere jaren aan hun boek over NS-locomotieven van de serie 2200/2300 en 2400/2500. Naast de levensloop en de inzet van deze klassieke karren, gaven zij uitgebreid aandacht aan de ontwikkeling van ons goederenvervoer (van stukgoed en wagenladingen tot bulkvervoer) en aan de wijze waarop de genoemde diesels daarin hun rol hebben vervuld. Natuurlijk ontbreekt een detaillistische beschrijving van de loc’s evenmin, net als een verslag over de vele constructiewijzigingen (Cw's) door de jaren heen. Met 464 bladzijden en zo'n 900 foto's is het boek het meest omvangrijke- en uitvoerige werk dat ooit over NS-locomotieven is verschenen. Uitgezonderd de zwart-wit-originelen, mag de lezer zich verheugen in een uitvoering in 'full color', met kleurenfoto's van begin jaren zestig tot aan 2010. In de enorme hoeveelheid leesvoer passeert heel Nederland. Ongetwijfeld is er dus voor elk wat wils. Inzet van de loc's in het buitenland of de voor andere maatschappijen gebouwde 'look-a-likes'. Het komt allemaal uitvoerig in woord en beeld voorbij. O ja, ook de webmaster van 'Feijenoordse meesters' leverde een bijdrage aan dit boek, dat vanaf mei 2011 in de winkel ligt en is te verkrijgen voor de aantrekkelijk prijs van 49 euro en 90 cent!

*****

Te koop:

110 nostalgische spoorwegschilderijen!

De oud Mw'er Peter Bakx attendeerde ons op dit Feijenoords tafereel dat deel uitmaakt van het boek 'Schilderachtig spoor' (ISBN 9789059941892) van Hans Kaas. Voor slechts 10 euro wist hij in oktober 2010 een exemplaar te bemachtigen bij 'De Slegte'. Met de gedane investering kan Peter zich gelukkig prijzen, want de in 2008 door Aprilis te Zaltbommel uitgegeven oplage is nagenoeg uitverkocht.

*****

Foto-DVD Dordrecht

Foto's (Philip Mans): Voortgang van de omvangrijke werkzaamheden rondom het station van Dordrecht in 2010...

Burgemeester en wethouders van de stad Dordrecht presenteerden eind 2007 haar plannen voor het opnieuw inrichten van de stationsomgeving. De werkzaamheden zijn in volle gang en worden op de voet gevolgd door fotograaf Philip Mans. Al vanaf het prille begin legt hij de voortgang vast, om na de voltooiing van het nieuwe stationsgebied zijn foto's op DVD uit te brengen. Van Philip zijn we dus nog niet af. Meer nieuws volgt...

*****

Het laatste tastbare aandenken aan Feijenoord?

Dankzij financiële steun van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam hebben we ter herinnering aan 'het afscheid van de Werkplaats Feijenoord' een fraaie DVD uit kunnen brengen Kopen van de film behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Uitsluitend reüniebezoekers van 15 mei 2010 krijgen een gratis exemplaar toegestuurd. De verzending is voltooid!

*****

'Over het spoor'

'Over het spoor' is een boek dat door middel van een tweeëntwintigtal hoofdstukken aandacht besteedt aan vele zaken binnen onze professionele Spoorwegwereld. Behalve over beveiligingssystemen en hun achterliggende regelgeving, geeft 'Over het spoor' uitleg over de opbouw van voertuigen, het stoot- en trekwerk van zowel goederen- als personentreinen, remapparatuur en remsystemen. Natuurlijk ontbreekt een stukje Spoorwegwetgeving niet en zelfs voor het onderwerp 'reizigerspsychologie' bestaat de nodige aandacht. Ook de rest van de lange lijst onderwerpen stemt de lezer zeker tot nadenken en het kweken van meer bewustzijn. 'Over het spoor is daardoor een uitgave die thuis hoort in de boekenkast van iedereen die te maken heeft met 'treinen rijden' of die het fenomeen 'trein' een warm hart toedraagt.

Met zijn boek heeft auteur Gerard Eijkelkamp voor ogen een discussiedocument gelanceerd te hebben. Volmaakt is het nog niet, maar met het beoogde doel om mettertijd over een zo volledig mogelijk naslagwerk te beschikken, wordt het dat mogelijk wel. De aankomende 5 jaar heeft de schrijver zich hoe dan ook verplicht om wijzigingen etc. bij te houden en door te voeren in het boek. Alle reacties, opbouwende kritieken, verbeteringen of suggesties zijn van harte welkom!

ISBN 978-90-8657-048-5

De verkoopprijs bedraagt 29 Euro.

(excl. 6% BTW en verzendkosten)

'Over het spoor' kan via internet besteld worden!

http://www.gdscrossmediagroup.nl

(Via het icooon 'winkelwagentje', en vervolgens de 'uitgavenindex' en 'overige uitgaven'. kun je het boek vinden)

*****

'Diesel-elektrische locomotieven NS-serie 2400'

Eind oktober 2009 verschijnt dit langverwachte boek! Stevig motorgebrul en een zwarte rookpluim: dit standaardtype diesel-elektrische locomotief van de Franse fabrikant Alsthom vond emplooi over de hele wereld. 130 stuks deden dienst bij de NS, waar zij samen met de loc's van de serie 2200 de ruggengraat van het Nederlandse goederenvervoer vormden. De 2400 heeft in het verleden nagenoeg elk stukje van het Nederlandse spoorwegnet bereden. In 1992 werden de laatste loc's bij NS buiten dienst gesteld.

Martin van Oostrom schreef dit standaardwerk aan de hand van originele documenten. Mede door het unieke en fraaie fotomateriaal en een aantal tekeningen komen deze locomotieven in al hun aspecten weer tot leven.

*****

'Als de wind draait'

Bovenstaand artikel werd overgenomen uit de 'Koppeling' van 24 oktober 2008. Uiteraard heeft de plaatsing op Internet de toestemming van Henk.

Henk van Wissen bestuurt in het dagelijkse leven treinen op de lijn Amsterdam ­ Brussel en is vader van een puberale dochter. Een goed stuk muziek, zeker van onze oosterburen, geeft hem vaak weer nieuwe energie om de begeleiding van zijn jong dementerende vrouw aan te kunnen, aandacht te geven aan zijn dochter en om te kunnen genieten van zijn dagelijkse werk'.

Ze was temperamentvol, op haar werk regelend en een persoonlijkheid. Autorijden was haar passie, bood hulp daar waar nodig. Altijd alles controlerend en onder controle. Het uitdagende is nu ongeremd. Haar temperament verliezend, haar werk ontnomen. Haar mobiliteit is een aangepaste fiets, haar stabiliteit een rollater. Hulpbiedend is nu hulpontvangend, haar view beperkter en het gevoel voor tijd wordt minder. Achter dit ongeremd gedrag schuilt een aangetast karakter, slopend voor haar en haar omgeving.
In Als de wind draait vertelt Henk van Wissen het verhaal van zijn vrouw, waarbij Fronto Temporale Dementie is geconstateerd. Van de emotie 'houden van' tot de alles omvattende taak: 'verzorgen van'.

Een stukje uit het boek:

Vertel mij eens en geef eens antwoord op mijn vraag: 'Hoe lang al bestaat het verlangen naar?' Of een aanvullende vraag: 'Hoe oud zijn de oudste dromen van deze wereld?'
Ik weet niet hoe ver het lopen is naar de sterren, ik weet niet wat er achter de horizon gebeurt, maar ik weet wel dat ik, zolang ik de kracht en energie kan opbrengen, bij haar blijf.
Ook al zal het niet altijd even eenvoudig blijven en zal het niet altijd even eenvoudig worden. Nu niet en later niet.
Even terug naar huis, even terug naar het ontstaan van de titel van dit verhaal, even terug naar de titel van dit boek.
Voorheen als ik thuiskwam van mijn werk, begaf ik mij via de woonkamer naar de hal en ontdeed mij van mijn jas.
Vervolgens keerde ik langzaam aan terug in de woonkamer en nam even iets te drinken en groette de net uit zijn slaap komende kater.
De woonkamer is verder leeg.
Gewoon eenzaam en leeg.
De parkeerplek staat te wachten op haar Mercedes.
Han was of op haar werk of gewoon zelfstandig boodschappen aan het doen.
Weet je, kun je je er een voorstelling van maken hoe ik mij voelde, hoe leeg, hoe anders leeg, hoe bijzonder eenzaam en koud de woonkamer aanvoelde nadat ik Han in het taxibusje had gezet en haar tot het einde van de straat en nog lang nadat het busje reeds ver uit het zicht was verdwenen, heb uitgezwaaid?
Weet je hoe leeg, koud en kil de woonkamer toen aanvoelde?
Toen voorzag ik de ophanden zijnde gevolgen van Als de wind draait.

Henk's boek is met ingang van vandaag (12 juni 2009) te bestellen. Tot 19 juni 2009 geldt een aantrekkelijke introductieprijs.

Titel: 'Als de wind draait' (234 pagina’s)

Auteur: Henk van Wissen

Geïllustreerd: Nee

Uitvoering/formaat: paperback 12,5 x 20 cm

ISBN: 978-90-8834-688-0

Vaste prijs: € 16,95 ( (tot 19 juni € 14,45)   

*****

Treinramp Harmelen, 8 januari 1962

Regelmatig zie je op televisie herdenkingen van rampen zoals die in de Bijlmer, op Faro, in Enschede of bijvoorbeeld Volendam. Over 'Harmelen' hoorde je daarentegen zelden of nooit iets. Dat stoorde Hans, wiens vader Pieter Fictoor de ramp bij Harmelen als treinmachinist niet overleefde, in toenemende mate. Voor hem is het ‘Landelijk Monument Spoorwegongevallen’ in Utrecht (zonder namen van slachtoffers) dan ook geen vlag die deze lading dekt... Hans besloot daarom zelf maar een boek ter nagedachtenis aan zijn vader te schrijven. Sterker nog; het boek moest dienen als monument voor alle betrokkenen van destijds (93 doden en 54 gewonden). De namen van de slachtoffers zijn daarom in een bijlage vermeld.

 

Het boek beschrijft de week van het ongeval en de begrafenis van de Rotterdamse machinist Pieter Fictoor en de impact daarvan op zijn gezin. Daarnaast verhaalt de auteur over een stuk levensgeschiedenis van zijn ouders en grootouders in de naoorlogse periode. Uiteraard komt ook de Spoorse loopbaan van Hans' vader (die op Depot Feijenoord begon) aan bod en de gevolgen voor het gezin zoals die zich na de begrafenis aftekenden. Het resultaat van Hans' werk is een indrukwekkend en aanbevelingswaardig boek. De 122 pagina's kennen diepe contrasten, tal van foto’s en afbeeldingen van documenten.

 

Al snel na de eerste publicaties, op onder meer deze website, ontstond er een brede belangstelling voor het boek dat Hans besloot in eigen beheer uit te geven. Daarmee werd alsnog recht gedaan aan het jarenlang opgesloten leed van de betrokken nabestaanden...

 

 

Wie dit boek (ISBN 978-90-8834-519-7) in zijn bezit wil krijgen, kan het (zolang de voorraad van de tweede druk strekt) rechtstreeks bij Hans Fictoor bestellen via e-mail: h.fictoor@hetnet.nl

De prijs bedraagt € 22,25 (inclusief € 2,30 verzendkosten). Na overmaking van het verschuldigde bedrag op Postrekening 1283061 t.n.v. J. Fictoor te Purmerend, wordt het boek toegezonden. Vergeet niet om duidelijk naam en adres te vermelden!

Klik op deze regel voor een boekbespreking door Rob Schippers...

Op deze plek vond op 8 januari 1962, in dichte mist, de grootste spoorweg ramp uit de Nederlandse geschiedenis plaats. Maar liefst 93 doden en 54 gewonden waren er te betreuren, waaronder de machinisten van de beide treinen. Hoewel de geëiste tol van dit tragische ongeval niet meer teruggedraaid kan worden, hebben we aan deze gebeurtenis wel de invoering van ons ATB-systeem te danken. ATB had de ramp bij Harmelen naar alle waarschijnlijkheid voorkomen... De Utrechtse machinist Jan Philipsen maakte deze beelden op 22 augustus 1993 vanuit de cabine van e-loc 1201. De in 1951 gebouwde 1201 kwam na haar buiten dienststelling in bezit van het Spoorwegmuseum, waar zij aanvankelijk als 'plukloc' voor de 1202 diende. Later werden de Werkgroep 1501 en de Stichting KLOK eigenaar van deze machine. (Camera: Jan Philipsen)

De KRO maakte naar aanleiding van deze ramp opnames voor het programma 'Wij zijn de Geschiedenis'.

Behalve het deel dat op televisie verscheen (daarin kwamen vooral mensen aan het woord die destijds betrokken waren bij de hulpverlening), werd de bijdrage van Hans Fictoor via Internet uitgezonden...

 

Mede als gevolg van de aandacht op een aantal websites, waaronder 'Feijenoordse meesters', 'Langs de rails van Nico Spilt' en het 'Archief van Edward Bary', is er in Harmelen alsnog een gedenkplek opgericht die herinnert aan de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis. Burgemeester Schmidt van de gemeente Woerden nam hiertoe, samen met het dorpsplatform, het eerste initiatief.

 

 

 

Bekijk het filmpje van Nico Spilt

 

 

Foto's (Rob Schippers 3x): Wachtend op haar onthulling door Mr. Pieter van Vollenhoven...

 Uiteraard ging met deze beslissing de allerliefste wens van Hans Fictoor in vervulling, temeer omdat er op het 'herdenkingspunt' eindelijk ook de namen van slachtoffers, waaronder die van zijn vader, vermeld zouden worden. Vijftig jaar na dato zou het langverwachte monument een feit zijn. Terwijl de treinen op de hoofdbaan er even voor stilhielden, werd het op 8 januari 2012 door Mr. Pieter van Vollenhoven onthuld.

Foto's (Rob Schippers): Op 8 januari 2012 is het monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de treinramp op 8 januari 1962 is een feit. De baansituatie waar het noodlottig ongeval zich destijds voltrok is intussen ingrijpend veranderd, maar wie recht voor de twee platen met namen gaat staan, kijkt uit op de locatie waar de botsing 50 jaar geleden plaats vond... Foto rechts: Ook de naam van de schuldloos betrokken 'Feijenoordse meester' Pieter Fictoor is opgenomen in de lange lijst van dodelijke slachtoffers...

Klik op deze regel voor het YouTubekanaal van Hans Fictoor...

Bijna een jaar later leek het eindelijk zo te zijn dat Hans Fictoor een punt achter zijn jarenlange inspanningen kon zetten. Het boek van Hans had zijn weg inmiddels gevonden naar een groot aantal lezers en ook het door hem zo felbegeerde monument vond definitief een plekje nabij de vroegere rampplaats. Daarnaast gaf Hans op zijn eigen website nog een keer tekst en uitleg over de zaken zoals die allemaal de revue gepasseerd waren. De noodzakelijke ingrediënten voor de definitieve verwerking zouden compleet geweest zijn, als er voor het einde van 2012 niet nog een tegenvaller geweest zou zijn. Onverlaten konden het namelijk niet laten om Hans' site eens even lekker te infecteren, waardoor de website min of meer gedwongen van Internet moest verdwijnen. Nu legden Nico Spilt, Edward Bary en ik op onze bolwerken al een stuk geschiedschrijving vast, maar de kopie van de onderzoeksverslagen, die uitsluitend op de site van Fictoor gepubliceerd werden, hadden onbedoeld het veld geruimd. Met z'n vieren waren we echter niet zomaar voor één gat te vangen.

Een nieuwe site, die met hulp van 'NicoSpilt.com' en 'FeijenoordseMeesters.nl' van de grond zou worden getild, ging Hans Fictoor net iets te ver. Het opnieuw publiceren van het onderzoeksrapport zou voldoende zijn. Dat doen we uiteraard óók graag...

 Klik op de afbeelding hierboven voor het vervolg!

*****