FEIJENOORDSE MEESTERS

Graantreinen uit de Europoort

Graantreinen die beladen van de in de Europoort gelegen Graan Elevator Maatschappij (GEM) B.V. vertrokken, maakten met hun treingewicht van 2400 ton deel uit van de zwaardere gewichtsklasse. 'Feijenoordse meesters' waren regelmatig bij het plaatsen en uithalen betrokken. Daarnaast eveneens bij het beladen, want dat voltrok zich door het korte laadspoor bij de GEM in etappes.

Foto (Arno van Dokkum): Loc 2293 in actie op het raccordement Europoort. Via de 'aansluiting NSF' is zij met een viertal extra lege graanwagens onderweg naar de Graan Elevator Maatschappij.

Foto (Arno van Dokkum): Het met een enkele locomotief rangeren bij de Graan Elevator Maatschappij (GEM) B.V. in de Europoort was over het algemeen zwaar werk. Een hele graantrein paste niet aan één stuk op het laadspoor, waardoor met enige regelmaat de rangeerploeg op moest komen draven voor het omwisselen van de afzonderlijke treindelen. Na het afronden van het laadproces werden deze weer samengevoegd, waarna een setje multiple-geschakelde treinlocomotieven arriveerde om de sleep af te voeren. Op de foto zien we loc 2293 tijdens rangeerwerkzaamheden bij de GEM in het begin van de 90'er jaren. Zoals gebruikelijk is ook nu de ploeg niet zonder een voorraadje sluitseinen op pad gegaan. Voor het opleveren waren immers de condities 'treinklaar' van toepassing...