FEIJENOORDSE MEESTERS

De jongens van de bovenleiding

Jazeker, deze foto's zijn op ook Feijenoord genomen. Hadden de meeste fotografen vooral oog voor de rijdende dienst, Ben van de Wevering kwam op plaatsen waar ik als machinist zelfs nog nooit geweest was. Het duurde dan ook even voordat ik precies begreep waar deze bijzondere prenten gemaakt waren...

 

Foto's (Ben van Wevering): Het terrein van 'ElectroRail' dient eveneens te verdwijnen. Een goederenwagon die daar tientallen jaren gestaan heeft (inzet 1986) en elders op deze site nog op de foto staat met een RTM-tram, is niet meer 'loopbaar' te krijgen. Deze wordt daarom ter plekke in 1989 gesloopt. In 1990 rest er behoudens de oude slagboom alleen nog een stuk 'kaalslag'. Deze locatie lag vroeger in de driehoek nabij de Beijerlandselaan, de oprit naar de Varkenoordsebrug en de 2e Rosestraat. Dezelfde plek is nu herkenbaar als de omgeving van de Colosseumweg, de Laantjes en de Beijerlandselaan. Er is een parkje aangelegd en is er een Moskee in aanbouw...

 Dit was de locatie op Feijenoord die in de latere wandelgangen wel eens ten onrechte werd toebedeeld ElectroRail, maar waar in werkelijkheid de jongens van brugonderhoud, die van de bovenleiding en die van het seinwezen hun onderkomen hadden! Op de linker foto ligt, net buiten beeld, de oprit naar het 'Varkenoordse viaduct'. Zoals op de foto rechts te zien is, stond daar een uit het stoomtijdperk overgebleven slagboom. Met een beetje verbeeldingskracht kunnen we zo de omgeving wel verder invullen; het kleine stukje hekwerk van de loopbrug aan de 2e Rosestraat helpt daarbij vast en zeker. Helemaal rechts lagen dus de vertrouwde sporen van de werkplaats naar IJsselmonde...  Honderden keren kwamen we hier langs! 

Foto's boven (Ben van Wevering). In 1987 is het nog mogelijk om van deze aansluiting gebruik te maken. Dit montagerijtuig getuigt daarvan. De inzet rechts geeft nog de situatie in 1965 weer ( www.sporenplan.nl ).

Foto onder (Bas Blinksma): Het depot van het latere ElectroRail op Feijenoord, gezien vanaf de zijde 2e Rosestraat in mei 1988.

Om via het spoor op deze locatie te komen, moest je de sporen volgen die vroeger gebruikt werden om op de Putselaan, richting Brielselaan, te komen. Het verdwijnen van dit gebied had regelrecht te maken met de afbraak van IJsselmonde. Op de plaats van het oude onderstation bij 'Zuid' werd een nieuw onderkomen gerealiseerd.

Foto's (collectie Rob Keijzer): Geografisch gezien bestierden de 'bovenleidingjongens' van Feijenoord een gebied dat zich tot ver ten zuiden van Dordrecht uitstrekte. Deze werkzaamheden -eind zestiger jaren- aan een afspaninrichting tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe zijn daar een voorbeeld aan. De monteur op de ladder is de Rob Keijzer zelf. Hij werd, zoals dat ergens anders op deze site reeds vermeld is, later machinist en stroomde uiteindelijk door naar het Korps Spoorwegpolitie.